I Tare og Otto`s fotspor til Sørmarkfjellet Vindpark. (16.01.2022)

Geschrieben von TERJES (TERJE STRØMHYLDEN) GSM

Startpunkt Hestvika, Jøssund (65m)
Tourcharakter Wanderung
Tourlänge 4h 04min
Entfernung 15,8km
Höhenmeter 722m
Besteigungen Sørmarkfjellet (416m) 16.01.2022

Etter å ha lest turrapporten til Otto og Tare Teksum på tur opp til Sørmarkfjellet på holkeføre og gjennom snøfonner, fant jeg ut at det var på tide med en ny ekspedisjon dit. Jeg var på Sørmarkfjellet i Mai 2020, men da var høyeste punkt avmerket på feil sted. I tillegg var det ferdselsforbud på anleggsveien og i nærheten av maskiner og utstyr. Den gangen gikk jeg opp i terrenget uten vei og kom opp fra Krokvatnet. Men da jeg nådde toppen var det ei gravemaskin i arbeid der, så jeg valgte å avbryte turen like før toppen (uansett var det feil topp)
På turen som Tare og Otto tok forrige helg kom de fram til at høyeste punkt ligger på en stor stein med en liten varde på toppen. Det finnes nå meget gode kart på
https://hoydedata.no/Laserinnsyn/ Her kan du finne høydene på alle steder i Norge med to desimaler. Den store steinen her oppe er hele 417 meter over havet, og ruver 2,28 meter over bakken. Otto klatret opp på varden forrige lørdag, men dette var litt av en utfordring da det er svært lite å få tak i for å komme opp. Jeg jukset litt, og la tre nærliggende steiner inn til storsteinen. Jeg kom meg opp på toppen av steinen, men det var et mareritt å komme seg ned igjen da det var vanskelig å plassere føttene på steinene under når du henger med dårlig tak på en mosegrodd stein. Store steiner og steinblokker som ikke er menneskeskapt teller med i høyden på topp-punkter. Denne steinen har ligget der i minst 12000 år, og er alt for stor og tung til at den er flyttet dit av mennesker.
Beskrivelse av turen min til toppen: Da jeg ankom anleggsbygningen ved veistart i Hestvika innenfor Jøssund snakket jeg med en fra Trønderenergi og det var greit å parkere på dette området. Det fossregnet på kjøreturen utover, men det var oppholdsvær på hele fotturen, men det var vind på 14 meter i sekundet, med vindkast på 25 meter i sekundet. Veien var helt bar og alle snøfonner var forsvunnet med hjelp av Gyda. Da jeg var ferdig med utforskningen av toppen fikk jeg tilbud fra den ansatte fra Trønderenergi om skyss ned de åtte kilometerne ned til parkeringa, men når jeg først hadde slitt meg opp ville jeg også gå ned, så jeg avslo høflig tilbudet. Dette blir jo en enda flottere tur hvis du har en E-sykkel. Det er også mulig å bruke el-rullestol eller sparkesykkel. På kjøreturen tilbake begynte det å snø og veien ble snølagt. De varslet orkan og mye snø utover kvelden, og folk ble oppfordret til å holde seg hjemme.
Til slutt vil jeg informere om at nærbutikken i Jøssund blir nedlagt i slutten av Januar etter 135 års handelsvirksomhet av samme familie.

Info om Sørmarkfjellet Vindpark
Vindmøller på Sørmarkfjellet
Veien passerer Daudtjønna
Flere vindmøller på Sørmarkfjellet
Snøfri vei så lenge det varer
Svære dimensjoner
Storsteinen nærmer seg
Høyeste punkt på Sørmarkfjellet (417 MOH)
Matkroken-butikken i Jøssund blir nedlagt i slutten av Januar
Fra kaia på Jøssund
Tunell like før Jøssund

Benutzerkommentare

Sørmarkfjellet

Geschrieben von otto 16.01.2022 22:30

Godt lesestoff Terje. Da rakk du toppen før uværet ankom Flatanger. Nå er det fullt trøkk i Oppdal. Regner med du gir Tare godkjent ved å ikke klatre steinen. Kunne risikert å få blindeforbundet på nakken. Ser det var en del avvik på høydemetrene. Justerte litt ned på vår tur. PS Kjekt med info om butikken. Regner med du kjøpte et flax-lodd der.

Sv: Sørmarkfjellet

Geschrieben von TERJES 17.01.2022 01:03

Årsaken til avviket på høydemeter og km var vel at dere gikk innom Sørmarkfjellet NØ. Her ligger PB-nåla på helt rett plass. Jeg var på rett punkt her i Mai 2020, så jeg orket ikke å gå oppom den i dag. Når det gjelder bestigningen av steinen på hovedtoppen er det vel nok å strekke hånda opp i været å legge den på toppen. Det blir jo det samme som de som samler på turistforeningshytter. Der er det jo også nok å legge hånda på veggen. Du trenger ikke å gå inn i hytta. Men i og med at du har bilde av at du klatrer opp på steinen måtte jeg også demonstrere litt. Men hvis det hadde vært litt mindre vind ville jeg ha laget en sherpatrapp av de mange steinene i området slik at man kunne gå i trappetrinn opp på steinen. Når det gjelder været var jeg veldig heldig. Senere på dagen lavet det ned 30 cm. med nysnø. Nærbutikken på Jøssund har opphørssalg siste uka før 29. Januar.

Kommentartitel:
Zeichen: 1000
Kommentartext:
Du musst angemeldet sein, um Kommentare schreiben zu können.