Kupanatten, Fagerfjell og Stornatten (20.08.2021)

Geschrieben von Osten (Olav Østerås) GSM

Tourcharakter Bergtour
Tourlänge 6h 17min
Entfernung 15,9km
Höhenmeter 719m
Besteigungen Kupanatten (1.188m) 20.08.2021 12:07
Fagerfjellet (1.255m) 20.08.2021 13:08
Stornatten (1.211m) 20.08.2021 15:08

Værmeldingen så bra ut og det var tid for ny runde opp i fjellene øst for Borgegrendi i Numedal, denne gang mot Haglebu. Kjørte veien fra Numedal til Haglebu og tok av nordre Grotdalen. Denne var stengt med bom - ikke uventet. Fikk satt bilen på veiskuldra og like etterpå kom en stor traktor så vi fikk i alle fall sett at det var plass nok. Syklet eller leide sykkelen de 3,2 km opp til Kupa. Her tok vi stien et stykke fordbi ei gammel uteløe. Deretter på GPS over myr og litt ulent bratt terreng dels med noe ur. Oppe over tregrensa var det lettere, men mye dvergbjørk gjorde det litt tungt allikevel. På toppen god utsikt. Her traff vi på stien fra Fjellset. Mulig det er lettere å kjøre opp til Fjellset?

Kupanatten
Utsikt fra Kupanatten

Videre fra Kupanatten bratt ned på en svak rygg ned til vannskillet mellom Kupanatten og Fagerfjell. Bratt opp her med mye fristende blåbær. På 1200 m var det allerede overraskende mye høstfarger. Det var litt kald vind fra nord og oppe på Fagerfjell ble det en lett regnskur. Svært lettgått og fin sti oppe på fjellet her. Til slutt bratt opp til Fagerfjell som sto til navnet.

Fagerfjell
Utsikt fra Fagerfjell

Fra fagerfjell fulgte vi en rygg ned i retning mot Stornatten. Her var det lettgått. Etter NIls Haugene sin rapport hold vi denne ryggen så langt som mulig til høyre. Tok til slutt sjansen på å slippe oss ned der det så ut som det var mulig å komme gjennom. Dette gikk greit, men mye buskas av einer og bjørk, dels gran. Så fra andre siden at det kunne vært en fordel å dreid litt mer til venstre nede i bakken eller faktisk holdt ryggen enda lenger ut. Bratt opp på andre siden. Passerte en del små myrer som var stappfull av modne/overmodne multer. Det ble faktisk flere munnfull. Men her kunne en ha bøtte etter bøtte om en hadde hatt det. Sjelden å se så mye multe på 1100-1200 m. lett å gå opp til toppen, men bratt.

Stornatten

Fra Stornatten var det lettgått sti til Kupa, og fint å ha sykkel ned til bilen igjen.

Startzeitpunkt 20.08.2021 10:37

Kommentartitel:
Zeichen: 1000
Kommentartext:
Du musst angemeldet sein, um Kommentare schreiben zu können.