Balestrand: Vassdalsnipa, Vatnaskredfjellet og Såfossenipa (12.08.2021)  4

Geschrieben von ligroenb (Lise Grønbukt) GSM

Startpunkt Gaularfjellet psrkering (687m)
Endpunkt Gaularfjellet parkering (687m)
Tourcharakter Bergtour
Bakkanipa (1.191m) 12.08.2021 13:56
Såfossenipa (1.322m) 12.08.2021 14:31
Besuche anderer PBE Gaularfjellet parkering (687m) 12.08.2021 09:55

Feriens siste tur før hjemreise gikk til Gaularfjellet og en rundtur med 3 fine topper. Var litt varierende sikt på morgenen og det var opprinnelig meldt bygevær. Jeg var derfor spent på sikten og forholdene underveis. Jeg satte kursen innover stien som går over til Sværen. Passerte minnesmerke for Hugleik Tungøen fra Oldedalen som endte sine dager her ved Skarvatnet i 1706.

Jeg fulgte noen saueteåkk oppover Vassdalen. Videre var det greit å komme seg mot Vassdalsnipa. Her skremte jeg av gårde 2 hjort, ellers så jeg kun masse sauer og flere flokker med ryper. Ellers ingen andre folk å se. Fikk desverre litt lite sikt oppe på Vassdalsnipa. Etter en liten stopp her, lettet det heldigvis slik at jeg fikk sikt mot Vatnaskredfjellet. Etter dette ble været bedre og det gjorde veien videre mye lettere. Flott utsikt i alle retninger. Fra Vatnaskredfjellet er det bratt og mektig. Herfra gikk det veldig greit å finne en fin nedgang mot Bakksnipa. Fikk god hjelp av et snøfelt i starten.

Videre mot Såfossenipa gikk også lett. Herfra var det greit å følge vestryggen utover. Det var et tydelig tråkk nedover bratteste delen mot Nystøylsvatnet og enkelte små varder her og der. Ble litt kratt og bratte nedtak på slutten av ryggen, men dette kunne vært omgått ved å gå ned fra ryggen litt før, enten ned mot vatnet eller ned i Vetla Eikjedalen. Jeg hadde ikke så lyst å vade elva Gaula, så tråkket meg heller tilbake igjen for å komme til brua ved parkeringen. Her er det sikkert vanligvis myr og vått, men i dag var terrenget meget tørt, helt spesielt for dette nedbørsrike området! Dette var en flott avslutning på 4 ukers roadtrip, hvor jeg har hatt siste 6 dagene alene uten Vinjar og Ove. Litt vemodig å avslutte ferien, men godt å komme heim til gutta :-)

Innover i retning Skarvatnet
Skarvatnet
Hytta ved skaret over mot Sværen
Vassdalen
Øvre Vassdalen
Lite sikt fra toppen av Vassdalsnipa
Litt fjordutsikt får jeg etter hvert
Vassdalsnipa
Det letter heldigvis rett etter jeg begynner å gå nordover fra toppen
Mot Vetlefjorddalen og den flotte tinderekka som står på ønskelista
Mot Vatnaskredfjellet
Vatnaskredfjellet
Vatnaskredfjellet mot Vetlefjorddalen
deilige snøfelt jeg kan følge ned mot Bakkanipa
Ser opp mot Såfossenipa
Såfossenipa
Såfossenipa mot Vatnaskredfjellet og Vassdalsnipa
Ned vestryggen av Såfossenipa
nedover ryggen på den bratteste delen
fra 907 punktet helt vest på ryggen
Den siste lille vegeterte kneiken. Helt greit å finne en vei, noen tråkk etter sauer var her også
nokså tørt og oppsprukket underlag
Flott skue fra parkeringen mot toppene mens jeg nyter kaffekoppen før heimreise

Benutzerkommentare

Kommentartitel:
Zeichen: 1000
Kommentartext:
Du musst angemeldet sein, um Kommentare schreiben zu können.