I Innerst-Vinger (22.05.2021)

Karte
Besteigungen Breihøgda (530m) 22.05.2021
Langholsberget (524m) 22.05.2021
Rein sanketur, der et delmål var å få ei lang stigning til et distansedrag og spenningsmomentet var om en greide å snike seg unna de kraftige bygene som gikk denne dagen.
Parkering rett etter ikke-operativ bom på det lågeste punktet på vegen som tar av fra Odal - Solørske hovedskogsbilveg, etter Geittjennet.
Oppover vegene til rett før Koppmosætra, der det ser ut på kartet som noe sammenhengende stiaktig skal gå inn. Her har drift og monstrerslep snudd opp ned på alt, så turen videre før toppen som sådan består mest av balanseøvelse på kanten av kjørespor og høgstflateforsering. Stien skulle krysse slepet et sted, men kom aldri inn fra høyre. Men toppen er veldefinert, og der blir finere når en kommer over det flate, herjede området.
Alltid spennende å slippe seg ut i stilaust lende. Terrenget over mot Langholsberget overraska positivt. Ryddig skau ned fra toppen, en del mindre stier å følge mot øst, og egentlig ikke noe spesielt kronglete terreng. Litt travers mot nord for å finne toppen.

Jeg hadde en plan om å følge en sti som sto på kartet ned til fjellgarden Einarsrud. Den tok aldri av fra vegen jeg hadde kommet ned på, så da blei det mer fri manøvrering på høgstflatene som dominerer denne lia. Ut fra tilstanden der rester av denne stien er lett å finne, lengst ned, er det liten tvil om at den burde vært tatt ut av datakildene. Så veg til slutt, via noen åpenbart lite benytta hytter som står ved en gjengroende kjerreveg.

Benutzerkommentare

Kommentartitel:
Zeichen: 1000
Kommentartext:
Du musst angemeldet sein, um Kommentare schreiben zu können.