Leirungsdalen drømmedag (07.05.2021)

Höhenmeter 535m
Besteigungen Austre Leirungstinden (2.288m) 07.05.2021 14:29
Skarvflyløyfttinden SØ1 (2.218m) 07.05.2021 14:29

Fantastisk dag i Leirungsdalen med Harald. Terningkast 6 for turfølge og vær, men et øye trekk for snøkvaliteten (kjip kjøresnø) og et øye trekk for dårlig form.

Målet var Austre Leirungstinden, i utgangspunktet vel så mye fjellskitopp som randotopp, men vi tok nå rando i dag da. Gikk greit inn til breen, men opp i gryta med kladder tykke som julekaker i steikende sol, gikk den gamle tom for krefter.

Mistet litt piffen og var ikke videre giret på SØ1 der jeg stod og prøvde litt forsiktig mens Harald tok med seg SØ2 og 3. Men Harald, full av overskudd og pågangsmot, lot seg ikke stoppe av en pjuskete gammel mann, og dro på stegjerna og la i vei med løfte om at kun starten var litt cruxete. Etter en pust i bakken, litt mat og drikke, lusket jeg etter. Lenger oppe viste det seg at hukommelsen var og blir dårlig. Det var litt mer småplunder enn som så.
Plastsko er og blir dårlig klyvefottøy, så vi beholdt stegjerna på hele veien opp. SØ1 er og blir en artig topp.

På vei ned fant vi ut at et bøttetak var alt annet enn trygt. Bestemte meg for å rydde denne steinen for fremtidige SØ1'ere. Men kom på at det kanskje ikke var så smart da jeg observerte steinraset som dundret nedover fjellsiden, omtrent med kurs mot sekker og ski.

Heldigvis gikk det 10-15 meter til side for vår "camp", men det deised ned den bratte snørampa vi kom opp, så på returen var alt av spor og lignende visket ut.

Resten av turen forløp i tom modus for mitt vedkommende, mens Harald koste seg. Opp til Austre Leirungstinden fant jeg ut at å gå i sjimopansemodus er en flott teknikk når man er for sliten til å gå oppreist. Det ble et litt komisk spor med avtrykk av to staver pekende på skrå ut for hvert fottrinn, men ingen bakker varer evig - selv ikke for "døden-nær-gamle-menn".

Nedkjøringen var en stor skuffelse. Brehenget ned Skarvflyløftbreen, som var stedet hvor man virkelig kunne opplevd nytelse med rando om forholdene hadde vært fine, var bedritne. Her var det full safe-mode ned. Resten av nedkjøringen var stort sett skli og staking med mål om å holde høyden lengst mulig ut dalen.

Jeg hadde foreslått å gå opp mot Rasletind via en fin bolle på returen for å få mer variasjon, men var ikke så klar for det lenger nå utpå ettermiddagen, så vi droppet det, men det hadde nok vært en fin avslutning.
I stedet valgte vi å gå litt opp på utløperen fra Rasletindmassivet, ovenfor passet mot Raudhamran, slik at vi i det minste kunne stak og skli den siste biten til bilen.

Alltid flott å komme langt inn i Gjendealpene, og SØ1 er og forblir en fascinerende liten topp, og Austre Leirungstinden byr på en helt utrolig fin utsikt. Litt glemt topp, men 5. høyeste topp i Gjendealpene og 3. høyeste massiv.

Noen bilder

Benutzerkommentare

Om

Geschrieben von gelöschtem Benutzer 09.05.2021 16:27

det var liker knapp her nå, hadde jeg klikka på’n. Den SØ1 ser skikkelig kul ut altså :)

Kommentartitel:
Zeichen: 1000
Kommentartext:
Du musst angemeldet sein, um Kommentare schreiben zu können.