Juvefossen - Isklatring (20.02.2021)

Geschrieben von gedded (Fredrik Gedde-Dahl) GSM

Tourcharakter Eisklettern
Tourlänge 6h 28min
Entfernung 7,7km
Höhenmeter 195m
Besuche anderer PBE Juvefossen (500m) 20.02.2021

Møtte Arild i Kongsberg før vi kjørte videre oppover langs Lågen. Kjørte over "Juva" og tok av opp mot venstre og fant en brøyta lomme ikke langt fra tenkt start. Arild hadde med et ekstra par med truger, noe som virkelig skulle komme til sin bruk! Vi labba i vei med seige skritt i våt, tung snø. Drøyt 30 min og 1km senere var vi fremme ved fossen.

Endelig fremme etter tung brøyting. "Bronkitt" i utsikten

Rigga rappell og kom oss ned i selve juvet etter litt plundring med snøen i øverste partiet. Gikk fint med 60 meters tau. Dagen var fremdeles ung så vi brøyta oss igjennom snøen og opp til "Bronkitt". Jeg er relativt fersk i isklatring så Arild med sin eviglange rutine og erfaring ledet opp. Rant en del vann i overflata på denne. Toppet ut like over der det slaket ut og rappellerte på Abalakov ned igjen.

På vei ned. Mye snø i toppen, heldigvis mye is lenger ned
Arild på vei opp "Bronkitt"

Arild har tidligere gått flere linjer her tidligere og kunne melde om at Juvelisøyla (litt til venstre for hovedfossen) var massiv i år og så vesentlig lettere ut en da han gikk den. Null overheng nå!

Vi gikk tilbake til selve Juvefossen og Arild ledet opp i en taulengde. Han kunne fortelle at cruxet var selve snøbrøytinga på toppen med bein som forsvant i endeløs snø, vesentlig enklere for jeg som kom etter.

Jeg speider opp mot hovedfossen
Panorama fra bunn. Juvelisøyla til venstre og Juvefossen til høyre.
Arild brøyter seg igjennom til start

Nedpakk før vi rusla tilbake i mørket, deilig med oppgåtte spor på returen. Takk for turen!

Startzeitpunkt 20.02.2021 12:07

Kommentartitel:
Zeichen: 1000
Kommentartext:
Du musst angemeldet sein, um Kommentare schreiben zu können.