Steet-Bråkdalsbelgen (26.07.2012)  5

Geschrieben von Busken (Roar Busk)

Startpunkt Spranget
Ljosåbelgen Vest (1.885m) 26.07.2012
Steet (1.996m) 26.07.2012
Smiubæljen og deler av Rondane sett fra Spranget

Vi hadde lenge ønsket å gå traversen mellom Steet og Bråkdalsbelgen og har hatt et par forsøk som har blitt avbrutt pga lite optimalt turvær. Se: http://peakbook.org/tour/31466/Vindfullt+og+d%C3%A5rlig+sikt+i+Rondane.html

Traversen er lite omtalt til tross fra enkel adkomst fra Rondvassbu i øst og Peer Gynt-hytta i øst, men kan absolutt anbefales om man ønsker en fin dagstur uten sikringsutstyr og med noen timer i høyden (dog under 2000 moh) med utsikt til Dovre, Jotunheimen, de store viddene sør for Rondane og selvsagt inn mot stortoppene i Rondane.

Ola og jeg startet turen med leide sykler fra Spranget kl 9. Det var lett skydekke og behagelig temperatur. Vi gikk stien mot Rondehalsen og tok av i retning Kalbekkbotn. Etter å ha rundet Svarthammeren, krysset vi Kaldbekken og tok fatt på sørryggen opp mot Steet. Denne ryggen byr på enkel og morsom sammenhengende klyving i ca hundre høydemeter før den blir slakere og flater helt ut.

Ola koser seg med klyving på Steets sørrygg
Rudolf behersket ikke klyvingen

Oppe på flaten ved 1794 moh får man god utsikt mot Storsmeden og veien videre mot Ljosåbelgen. Vi fortsatte mot toppen 1996 moh som var turens høyeste punkt.
Sørvestryggen ned fra Steet 1996 moh var tidvis noe løs og interessant, men uproblematisk hvis man trår varsomt.

Utsikt vestover fra Steet 1996 moh. Fra venstre: Hoggbeitet(helt i venstre billedkant), Ljosåbelgen, Ljosåbelgen vest og Bråkdalsbelgen.
Steet sett fra Hoggbeitet
Utsikten ned i Verkilsdalsbotn og mot Sagtindans regelmessige juv og grushauger ved foten av øststupet er imponerende. Veien videre over Hoggbeitet var enkel og til tross for at øvre del av Ljosåbelgens nordøstrygg så litt utfordrende ut på avstand, var denne helt uproblematisk.
Ola, Verkilsdalsbotn og Sagtindan

Videre til Bråkdalsbelgen var det helt enkelt og vel oppe på toppen av Bråkdalsbelgen for andre gang i år (se turrapport) tok vi en liten mat- og fotopause.

Strekningen Sagtinden-Bråkdalsbelgen som vi gikk i tåke og snø i mars i år.

På ryggen ned til Peer Gynt hytta er det delvis vardet og delvis merket med gule prikker, en merking som virket like villedende som veiledende og burde være unødvendig på den markerte ryggen.

Ola har fått på seg temposkoene og er klar for en god utmarsj.
Forfatteren
Rundt halvveis mellom Peer Gynt-hytta og Mysusæter

Peer Gynt hytta var et sjarmerende sted som ga god fjellfølelse. Opptatt av komfort som vi er, hadde vi tatt med lave lettere sko til 8 km utmarsj på god sti til Mysusæter hvor vi hadde plassert en bil og kunne hente den bilen som stod på Spranget uten å brenne ekstra kalorier.
Turen tok 11 timer i bedagelig tempo med gode pauser.

Benutzerkommentare

Uvanlig ja

Geschrieben von mortenh 30.07.2012 09:36

Det er vel fordi det ikke er noe totusentull der det er såpass uvanlig. Har rotet litt oppi der tidligere, men aldri gått traversen. Interessant lesning!

Kommentaren til Rudolfbildet fikk smilebåndet til å strekke seg ut på morrakvisten.

Kommentartitel:
Zeichen: 1000
Kommentartext:
Du musst angemeldet sein, um Kommentare schreiben zu können.