Storhornet i Oppdal (30.09.2020)

Geschrieben von ØyvindBergkvam GSM

Karte
Besteigungen Storhornet (1.589m) 30.09.2020
Jeg var på jobb i området og hadde booket meg inn på hotell i Oppdal. Da jeg ble relativt tidlig ferdig med oppdraget, lå alt til rette for en liten ettermiddagstur til Storhornet som jeg syntes så riktig så forlokkende ut på kartet.
Dermed ble kursen satt mot Ålbu og Breen parkering. Herfra går det en flott sti oppover langs elva Breesbekken og videre opp til Storhornet. Det var jevn stigning hele tiden, mens utsikten stadig ble bedre. Like før toppen fikk jeg et flott utsyn mot Gjevilvasskamman før jeg kom opp i tåka som hadde tullet inn selve toppkrona. På toppen var det en flott steinbygning som på dårlige dager fint kan fungere som nødbu. I tåka så det ut som om haugen noen hundre meter sørvest for varden så høyere ut, så jeg tok en tur over dit før jeg satte kursen tilbake igjen mot bilen. Tåka ble helt tett innen jeg nådde dit, og jeg kan verken bekrefte eller avkrefte om dette stemte. Sannsynligvis var det bare et påfunn for å være ute litt lenger :-)
Det er tydelig at dette er en populær topp å bestige, sommer som vinter. Underveis møtte jeg på mange spreke mennesker som sikkert har vært her hundrevis av ganger!
Godt merket sti til toppen av Storhornet
Godt merket sti til toppen av Storhornet
Det går sti på begge sider av elva oppover
Det går sti på begge sider av elva oppover
Fin utsikt underveis tilbake mot Oppdal
Fin utsikt underveis tilbake mot Oppdal
Toppen i sikte. Her har jeg kommet omtrent halvveis.
Toppen i sikte. Her har jeg kommet omtrent halvveis.
Like før toppen får man fin utsikt mot Gjevilvatnet og toppene rundt.
Like før toppen får man fin utsikt mot Gjevilvatnet og toppene rundt.
Toppunktet på Storhornet. Hytta står åpen hvis man ønsker litt le for været. Dessverre ble det litt tåke på toppen for meg denne dagen.
Toppunktet på Storhornet. Hytta står åpen hvis man ønsker litt le for været. Dessverre ble det litt tåke på toppen for meg denne dagen.

Benutzerkommentare

  • -
    avatar

    Pf Spillet

    Geschrieben von Hugin 22.10.2020 19:58

    Pf Spillet,som noen lure poder har funnet på, falt vist i grusen igår!

    Finn tilbake, og lytt til fjellenes og virkelighetens symfoni!

    Med koselige daler,fjell,elver og vann,blomster og trer,det ønsker en

    for alle og enhver!

  • -
    avatar

    god underholdning

    Geschrieben von otto 21.10.2020 20:27

    og mange fine innlegg fra frustrerte hoder.. Dette er jo en bagatell sammenlignet med VINDPARKER. Slett gps sporet og registrer begge toppene.

    • -
      avatar

      Sv: god underholdning

      Geschrieben von Nils 22.10.2020 08:26

      Ja, nettopp! Alle bestigninger til nå har jo vært i god tro, og da bør det være helt innafor å registrere begge toppene. Det er likedan på Ranastongi (1903) på grensen mellom Hemsedal og Vang. Der går stien opp til trig.punktet på 1900 moh, ute mot øststupet. Høyeste punkt er derimot snaut 200 meter mot vest, på en kjedelig og slak kul med steinrøys. Her går nok de aller fleste til varden og postkassa på trig.punktet, noe mange GPS-spor også viser.

      Oppstyr ble det for øvrig også den gang tidligere Vestfold fikk ny fylkestopp. Skibergfjellet var liksom høyest, men så dukket Vestfjellet opp og var 19 cm høyere, noe som ble oppmålt av kartverket. Her gikk jeg selv på en blemme, og mistet plutselig en fylkestopp. Egentlig ikke noe stort problem, for så vidt.

      Den røde nåla bør jo plasseres der høyeste punkt faktisk er, og ikke hvor noen synes den bør være. Det mest rettferdige her er vel å forholde seg til de data kartverket gir oss...

  • -
    avatar

    Usæriøst!!!

    Geschrieben von Eikås 20.10.2020 22:37

    Vi har eit kartverk og eit lovverk i dette landet! At nokon utvalgte forståsegpåere med kart interesse! Kan sitte å meine den eine dagen ved nokre trykk rundt omkring på kartet og seie at det er høgste punktet! Eller vi kan kalle det øst/vest- nordvest for eit eller anna...Eg erfarer at dette etterkvart blir litt for mykje synsing! Det også etter kontakt med lokalbefolkning og kartverket! Såpass har eg vore ute i terrenget og ser at ting faktisk ikkje stemmer lengre med karta. Det gjelder peakbook og kartvesenet. Men for meg er kartvesenet første respekt for kva som er riktig og galt! Eg veit at dei er avhengig av folket til fots for å få inn rett informasjon ilag med moderne teknologi. Eg har også respekt for dei lokale i eit geografisk område! Det fordi eg uten å tenke har brukt nokre navn på peakbook som ikkje stemmer i den geografiske/lokale eller kartverket sine navn. Det har eg teke lærdom av og har tenkt å vise med respekt!

  • -
    avatar

    Storhornet - laserskannet

    Geschrieben von opps 20.10.2020 21:36

    Toppen er laserskannet med kun 2 punkt pr kvadratmeter hvis en stein står på høykant er det nok til at toppen kan bli 20 cm. høyere. https://hoydedata.no/LaserInnsyn/ProsjektRapport?filePath=%5C%5Cstatkart.no%5Choydedata_orig%5Cvol4%5C531%5Cmetadata%5CNDH%20Oppdal%202pkt%202016_Prosjektrapport.pdf

    • -
      avatar

      Sv: Storhornet - laserskannet

      Geschrieben von TERJES 21.10.2020 03:31

      Hvis laserskanneren reagerer på løse steiner er det håp for fylkestoppen Pyttegga som ligger 100 km. fra Oppdal. Den mangler kun 80 cm for å nå opp til 2000 meter. Hvis laserskanneren treffer varden blir toppen 2000 moh., og det blir valfarting til den nye vidgjetne 2000meterstoppen.

      Når det gjelder Storhornet Sørvest har jeg forstått det slik at den består av ei steinrøys. Her kan det være mulig å bygge en ruvende varde på topp-punktet.

      • +
        avatar

        Sv: Sv: Storhornet - laserskan

        Geschrieben von opps 21.10.2020 07:33
  • -
    avatar

    Storhornet

    Geschrieben von otto 17.10.2020 19:41

    27 cm i favør sørvestpunktet. Fort gjort å gå på en finte i disse dager. Selv gikk jeg på en smell til Jakobstinden i sommer. Det skiller 1m mellom en ordinær og lett topp til en spiss og vanskelig pinakel.

    • -
      avatar

      Sv: Storhornet

      Geschrieben von Nils 17.10.2020 20:30

      Ja, som Otto skriver, sørvestpunktet er ifølge Høydedata.no et lite hakk høyere enn trig.punktet. Altså sånn cirka den differansen kartverket har oppgitt på Norgeskart (1589,4 mot 1589,2). På Høydedata er høyeste punkt 1589,32 på sørvestpunktet, mot 1589,05 på trig.punktet. Om rett skal være rett, må nok disse to nålene bytte farge på Peakbook-kartet... Disse nye og svært nøyaktige høydemålingene har av og til noen overraskelser på lur, og ikke alle slår ut positivt for oss peakbookere.

      • +
        avatar

        Sv: Sv: Storhornet

        Geschrieben von SturlaS 21.10.2020 10:30
  • -
    avatar

    Storhornet

    Geschrieben von otto 16.10.2020 07:56

    Kanskje har du rett Terje at 1589.4 punktet er høyest. Dvs der varden står (1589.2) er det bart fjell. Tror det ligger løs stein på den som pr i dag er målt høyest. Uansett close race. 99.9% av alle besøkende går til steinhytta..

    • -
      avatar

      Sv: Storhornet

      Geschrieben von TERJES 16.10.2020 13:05

      Den høyden jeg mener på ligger 350 meter sørvest for varden og steinhytta. Det er ikke mange gps-spor som går dit. Er det snø på Storhornet nå?

      • +
        avatar

        Sv: Sv: Storhornet

        Geschrieben von otto 16.10.2020 19:50
        • +
          avatar

          Sv: Sv: Sv: Storhornet

          Geschrieben von boven 16.10.2020 20:18
        • +
          avatar

          Sv: Sv: Sv: Storhornet

          Geschrieben von hjelmeland 18.10.2020 23:54
  • -
    avatar

    Hva er høyest på Storhornet?

    Geschrieben von TERJES 16.10.2020 02:20

    Hei!

    Det ser ut som at toppen sørvest for varden, trigpunktet og PB nåla på Storhornet er høyest. På kartet er høyden på denne oppgitt til 1589,4 mens PB nåla står på 1589,2. Jeg trodde at du kanskje var førstebestiger av Storhornet, men jeg ser at JOSO har vært innom dette punktet på 1589,4 moh. Kan noen fra Oppdal sjekke ut dette?

    • -
      avatar

      Sv: Hva er høyest på Storhor

      Geschrieben von opps 19.10.2020 10:52

      Helt ærlig dette blir for dumt, her er det snakk om 20 cm forskjell, jeg mener alt avvik innenfor en meter kan fredes. De 20 cm er en steinhaug.

      • +
        avatar

        Sv: Sv: Hva er høyest på Sto

        Geschrieben von boven 20.10.2020 19:48
        • +
          avatar

          Så så...

          Geschrieben von innerdal 20.10.2020 19:52
          • +
            avatar

            Sv: Så så...

            Geschrieben von PeakFloyd 20.10.2020 20:20
            • +
              avatar

              Sv: Sv: Så så...

              Geschrieben von boven 20.10.2020 20:30
              • +
                avatar

                Sv: Sv: Sv: Så så...

                Geschrieben von PeakFloyd 20.10.2020 21:28
                • +
                  avatar

                  Trololo

                  Geschrieben von Snilen 21.10.2020 14:18
                • +
                  avatar

                  Sv: Sv: Sv: Sv: Så så...

                  Geschrieben von boven 21.10.2020 17:10
Kommentartitel:
Zeichen: 1000
Kommentartext:
Du musst angemeldet sein, um Kommentare schreiben zu können.