Lett tur (03.04.2013)

Geschrieben von AnneliH (Anneli Horgen)

Karte
Besteigungen Piton de la Petite Rivière Noire (828m) 03.04.2013
Formålet med turen var nok ikke å nå høyeste punkt, Black River Peak, men har man først tatt turen til Mauritius, er det en tanke som man ikke uten videre kan komme utenom. Fjellene imponerte på vei fra flyplassen, og de var spektakulære. Til alt hell er ikke den mest spektakulære toppen, Pieter Both Peak, høyest - men det mangler bare 8m! Så etter noen dykk i havet, måtte toppen bestiges. Den befinner seg helt sør på øya, i Black River Gorges National Park, og er virkelig en enkel topp å bestige. I motsetning til Seychellene har man ikke regnskog på Mauritius, så det var ikke nødvendig å hugge seg vei. Til alt overmål er stien merket og godt opptråkket. Heller ikke her er det farlige kryp eller dyr, det mest spennende er noen apekatter - som fulgte meg i krattet på vei opp - små, svarte skogsgriser, og en mengde fugler. Krattet vokste tett over stien, så jeg gikk i skyggen helt inn til foten av toppen - og det var jo ganske behagelig med en temperatur på rundt 30 grader. Vel opp den siste lille bakken åpenbarte det seg en flott utsikt over den sørlige delen av Mauritius. Men så var det nabotoppen da... Var den ikke bittelitt høyere? GPS-en med, men den var ennå litt forvirret. Close, but no cigar gjelder ikke for oss toppsamlere, så det bar ned i krattet igjen i lett løpefart bort til neste topp. Sti her også, men ikke så mye brukt. Vel, turen var bortkastet, for nabotoppen var 3m lavere... Det ble raskt tur tilbake over nasjonstoppen og en liten sving om et fossefall før taxien suste meg tilbake til latskapen. Mohitoen smakte ;)

Benutzerkommentare

Kommentartitel:
Zeichen: 1000
Kommentartext:
Du musst angemeldet sein, um Kommentare schreiben zu können.