Hestkjøltoppen i Lierne (26.07.2020)

Geschrieben von ØyvindBergkvam GSM

Karte
Besteigungen Hestkjøltoppen (1.390m) 26.07.2020
Vest for Hestkjøltoppen (1.385m) 26.07.2020
Merrafjellet (1.272m) 26.07.2020
Etter en lang kjøretur fra Fetsund dagen før, våknet jeg opp til sol og fint vær ved rv 74 bare en drøy halvtime unna startstedet for dagens tur til Hestkjølen. Jeg kjørte forbi Sandsjøen nord for Hestkjølmassivet og tok til høyre mot Kaldal like øst for vannet. Fulgte så grusveien til jeg kom på sørsiden av Sandsjøen. Her går det av en mindre traktorvei til venstre som jeg fulgte opp til en liten parkeringsplass vest for Larstjønna. Det går en sti fra parkeringsplassen som ender ved ei hytte sørvest for Luterdalsberget. Denne stien fant jeg først på tilbaketuren og var ikke lett å se starten på! Dermed ble det mye vandring i tunge myrer og mye kratt i starten. Det bedret seg noe lenger inn i Luterdalen som jeg fulgte litt oppe i lia på østsiden av elva helt til jeg var på rundt 800 meters høyde. Herfra skrådde jeg over elva og fulgte nordryggen rett opp mot Vesttoppen. En vanvittig vind ønsket meg velkommen på toppen, og det var vanskelig å holde seg på beina der oppe! Fikk så karret meg ned i skaret mellom toppene og kommet meg opp på dagens store mål Hestkjøltoppen. Da jeg kjente på vinden her oppe priset jeg meg lykkelig for at jeg hadde valgt Luterdalen som lå veldig i le for vinden, fremfor å gå innover myrene sørfra som trolig er et noe kortere og våtere alternativ.
Jeg så fra toppen at det sannsynligvis var fint å følge ryggen over Merrafjellet på vei tilbake igjen, og bestemte meg for å prøve dette. Gikk så rett nordover ned i dalen og bratt opp igjen på andre siden. Her var det en fryd å gå, hele veien meget lettgått og et klart bedre alternativ enn å følge dalen! Jeg gikk fra topp til topp over hele Hestkjølen og kom ned igjen til stien rett nord for Luterdalsberget. Fulgte så stien tilbake til bilen så godt det lot seg gjøre (den blir litt borte av og til ved myrpartienen). Dette alternativet anbefales virkelig og til tross for at det går litt opp og ned virket det mye lettere enn å følge dalen.
Litt myrete i starten på vei innover Luterdalen
Grønt og frodig på vei innover Luterdalen
Fra vesttoppen mot Hestkjøltoppen
I skaret på vei opp mot Hestkjøltoppen
Dagens mål er nådd, Hestkjøltoppen. Utsikt sørover mot Estilseteren
Mye reinsdyr på vei opp fra dalen mot Hestkjølryggen og Merrafjellet
Tilbakeblikk mot Hestkjøltoppen (til venstre) og Vesttoppen fra Merrafjellet
Fin utsikt ned mot Sandsjøen fra Hestkjølmassivet

Benutzerkommentare

Kommentartitel:
Zeichen: 1000
Kommentartext:
Du musst angemeldet sein, um Kommentare schreiben zu können.