Stakkstongliheia og Hafellkeipen. (11.08.2020)  5

Höhenmeter 394m
Besteigungen Stakkstongliheia (389m) 11.08.2020 13:37
Hafellkeipen (356m) 11.08.2020 15:28
Da var det dags for tur til Hafellkeipen.Valgte bomveien opp fra Hårberg,Hasselvika (Steinveien) og kjørte til veis ende.Stor p-plass her.Møtte en hytteeier nede ved bomstasjonen som skulle opp til hytta si ved Oksulvatnet.Han ble en lokal guide på starten av turen.Fin sti helt opp til Oksulvatnet.Fikk litt tips om hvor jeg burde gå videre på min ferd av hytteeieren.Mye myr mot Keiptjønna men forholdsvis greit å gå.Flott varde på Keipen og fin utsikt.Hadde satt Stakkstongliheia som neste mål.Ingen sti eller merkinger her så bare å følge terrenget enklest mulig.Ved Keiptjønna kom æ fram til ei gammel seter (Ottarsetra) som brukes som feriested.Videre litt kupert terreng mot Ryggaheia men fin rygg å gå på det siste stykket mot toppunktet på Stakkstongliheia.Her var det heller smått med varde som var satt opp så det ble litt stabling av stein her.Liten matbit før nedturen startet.Tok peiling på Åltjønna som skulle passeres på nordsia før ferden videre ned mot Frengsetervatnet hvor jeg kom inn på stien til hyttene som ligger ved vatnet her.Traff på den tidligere omtalte hytteeieren i full blåbærplukking ikke så lagt fra hytta til vedkommende.Han slo følge med ned tilbake til p-plassen.(Bærbøtta var full) Fin tur i ukjent område og nå er første registrerte tur til disse toppene på Peakbook i boks.
Fin plass her ved Oksulvatnet.

På nordsia av Frengsvatnet ser æ Hafellkeipen i det fjerne.
På tur opp aksla mot Hafellkeipen ser vi mot Selnesheia.
Mot sør og Frengsvatnet.
Frengsheia.
Fint byggverk dette.
Ottarsetra har en fin beliggenhet ved tjønnin her.
Panorama mot nord.
Ser hvordan den loddrette vestveggen av Sauholsklumpen stuper ned.
Er oppe på Ryggheia her. Ikke langt igjen til toppen.
Toppvarden på Stokkstangliheia er nede for telling.
Med noen justeringer ble det slik.
Panorama mot øst.
Hafellkeipen til høyre med Kopparen langt der ute mot havet.
Trondheimsfjorden mot vest med Trondheimsleia enda lengre ut.

Benutzerkommentare

Kommentartitel:
Zeichen: 1000
Kommentartext:
Du musst angemeldet sein, um Kommentare schreiben zu können.