Austanbotntraversen (01.08.2020)

Austanbotntinden V0 (2.175m) 01.08.2020
Vestraste Austanbotntinden (2.020m) 01.08.2020
Vestre Austanbotntinden (2.100m) 01.08.2020

Dag to i Hurrungane. Våknet kl 0530 med plan om avmarsj fra Berdalsbandet 0630. Ble 20 minutter senere, men det får være greit av og til. Roligere tempo på innmarsjen i dag. Mistenker at vi ikke fant beste vei opp ura mot S2, veldig løs og skummel ur med store steiner oppå mindre steiner. Sikret Jacob forbi punktet rett før toppen på S2.

Usikret bort til pinakkelen. Klatret på ett tau her, under 30 meter til toppen. Veldig fint riss å følge opp her, men syntes klatringa var hakket vanskeligere enn jeg har fått inntrykk av i fører og rapporter. Traversen over svaet og bort til rappellankeret var ikke helt enkel å sikre. Men alle tre kom opp uten problemer. Kort rappell ned.

Var veldig usikker på om jeg skulle gå direkte opp langs eggen helt mot kanten av stupet, eller traversere over svaene (som vi så et taulag gjøre før oss). Jeg feiget ut på direkteruta, og dro en taulengde på akkurat 60m på skrå mot venstre over det første svaet, til standplass helt i venstre kant på det andre svaet. Litt ukomfortabel standplass, men hadde ikke mer tau. Gikk deretter opp langs sva med riss (beskrevet i føreren), enkelt til topps.

Kløv usikra videre mot foten av Store og tok igjen taulaget foran oss på standplassen til direktevarianten her. Var ikke helt sikker på om jeg var klar for å lede disse taulengdene. Så for meg at jeg kom til å rote meg bort i løs og vanskelig klatring siden jeg ikke greide å se fra avstand hvor klatreruta gikk. 4+-terreng blir fort skummelt hvis det blir 5+ i stedet og fjellet ikke henger sammen. Men taulaget som gikk foran prøvde seg, så vi kunne ikke være dårligere. Sikret oss ned nedtaket der hvor man ikke har fottak, og rigget standplass på andre siden.

Klatringa føltes veldig grei. I ettertid er jeg usikker på om jeg gikk den ruta klatreføreren skisserer i det hele tatt, kjente liksom ikke igjen terrenget og topoen som står i føreren. Vi startet på skrå mot høyre inn mellom store skiver/blokker. Tok deretter noen meter litt mot venstre til et bratt opptak (kanskje rundt grad 4 - 4+). Etter dette synes jeg det var lettere klatring før jeg kom opp til ei god hylle. 1. tl ble ca 40-50 meter. Videre gikk det i lett terreng (ingen sikringer ble satt) langs selve ryggen på et litt flatere parti, før eggen reiste seg igjen. Her gikk jeg ut til venstre, helt på kanten av stupet, gjennom et opptak (kanskje 3+ - 4), til standplass. Fra her traverserte jeg ganske langt langs noen hyller til høyre igjen, og kom etter hvert bort i litt løst fjell. Gikk da rett oppover og kom til standplass på et sted der det åpenbart har gått mye folk. Mulig normalruta kommer opp her.

På toppen pakket vi ned tauet og tok turen bortom hovedtoppen. Mye folk på ruta opp og ned fra her i dag, så gikk forsiktig og rolig ned igjen og listet oss forbi folk der vi kunne. Greit å gå usikra ned her for oss. Utmarsjen føltes lang, men gikk greit når vi etter hvert kom ned i terreng med store steiner/sva som var mer lettgått enn ura lenger opp.

Avslutta med bad i elva ved Turtagrø og Tikka Masala på glass med kylling som var langtidsstekt på svak solvarme i teltet i to dager. Ingen magesymptomer foreløpig.

Benutzerkommentare

Kommentartitel:
Zeichen: 1000
Kommentartext:
Du musst angemeldet sein, um Kommentare schreiben zu können.