Full Jackpot-Sulitjelmaisen (16.06.2020)  6

Geschrieben von PeakFloyd (Arne Magnus Fossnes) GSM

Startpunkt Øvre Hanken (580m)
Endpunkt Øvre Hanken (580m)
Tourcharakter Tourenskilauf
Besuche anderer PBE Stortoppen nordflanke (1.480m) 16.06.2020 04:10
Nødly Sulitjelmabrefallet (1.079m) 16.06.2020 04:10
Ny-Sulitjelma fjellstue (590m) 16.06.2020 04:21

Ja, dette skulle bli årets skitur for min del.
Jeg har i flere år planlagt å gå på alle 6 toppene rundt Sulitjelmaisen, så da Otto og Paal Andre inviterte til opphold i Sulitjelma, var jeg ikke sen å be. Vi googlet litt dagen før, og fant ikke noe info om noen som hadde gått på alle seks toppene på samme tur, men vi tenkte vi skulle i hvertfall prøve.
For meg ble det tidlig start, 04.10. I lett yr og tåke den første timen, så kom det et lite vindpust, og sola dukket opp som troll av eske.
Lettgått inn til nødbua, og videre til brefallet. Opp brefallet måtte jeg ta på langfeller, og fikk snirkla meg opp. Vurderte stegjern, men gadd ikke ta de på. Videre lett opp på Vagnatjåhkkå. Der ventet jeg en stund, før Otto og Paal Andre kom. Etter en flott nedkjøring i slush, kryssa vi breen og satte igjen sekker i skardet, før vi fortsatte opp mot Suliskongen. Satte til slutt igjen skia på ca. 1750 moh, da det var steinhardt og vondt å gå på skrå med ski. Videre lett til topps i småurd.
Etter en lang matpause i skardet , fortsatte vi opp en bratt snørygg mot Dama. Grei rygg til topps, med et par klyvepunkter.
Ned igjen, valgte Paal Andre og jeg et bratt, hardt snøfelt, før vi kryssa breen vestover. Etter hvert lett opp på dagens fjerde topp, Sluskhatten. Fin nedkjøring herifra, før vi fortsatte lett opp på Knekten. Kryssa så ned vest for sistnevnte topp, før vi tok fatt på dagens sjette topp, Stortoppen. Fulgte nordryggen helt til det gjenstod ca. 70 høydemeter. Snøeggen herifra vurderte vi til å være for kvass i år, så i stedet kryssa vi brearmen, og gikk opp ryggen fra øst. Gikk greit, selv med plastsko på en del løs stein og sva.
Returen hadde jeg sett for meg en stund, og etter å sett snøfeltet fra fredagens tur til Blåmannsisen, og Paal Andres drone-observasjon, kjørte Otto og jeg ned det vestvendte snøfeltet og ut på breen. Videre grei skikjøring i våt snø helt til bilen.
Uten tvil en av mine flotteste skiturer noensinne. Den hadde det meste, bre, flotte fjell, litt alpint og flotte nedkjøringer. Definitivt en sekser.
Dagen ble avsluttet på det meget gjestmilde Sulitjelma Hotel, med pizza, øl og akevitt.

Ellers kan turraport med flotte bilder ses hos otto (Otto Lund).

Drone film og enda flere flotte bilder kan ses hos uglefisk (Paal Andre Lund).

Nødlybua før brefallet.

Fra venstre, Sluskhatten, Knekten, Dama og Suliskongen.

Stortoppen.

Otto i farta ned fra Vagnatjåhkkå.

Ungdommen på Suliskongen.

Fra Sluskhatten mot Stortoppen.

Spora mina ned fra Sluskhatten.

Stortoppen.

Dagens høydepunkt, Stortoppen.

Nedkjøringa fra Stortoppen.

Benutzerkommentare

1 mnd siden

Geschrieben von otto 17.07.2020 17:51

Vi får mimre til neste vårsesong og gjerne en reprisetur + et par ekstra topper (Kokedalstinden - Sårjåstjåhkkå)

Sv: 1 mnd siden

Geschrieben von PeakFloyd 17.07.2020 21:54

Blir gjerne med tilbake neste år, unikt skiområde sommerstid. Kanskje vi får med Johan også?

Kommentartitel:
Zeichen: 1000
Kommentartext:
Du musst angemeldet sein, um Kommentare schreiben zu können.