Isgrotta på Larsbreen og Sarkofagen (14.03.2020)

Geschrieben von gedded (Fredrik Gedde-Dahl) GSM

Tourcharakter Wanderung
Tourlänge 4h 10min
Entfernung 9,0km
Höhenmeter 665m
Besuche anderer PBE Svalbard Lufthavn (20m) 14.03.2020
Sarkofagen (510m) 14.03.2020

I dag var planen først og fremst tur til isgrotta ved Larsbreen. Hvis overskuddet var der etter endt grotteutforskning skulle Sarkofagen også vurderes. Turfølget på totalt 7 personen begynte traskinga fra Nybyen rundt klokka 1. Det blåste bra i dag og vi fikk en noe vindfull tur opp til hula. Hadde ikke sett andre på tur i dag så hula fikk vi for oss selv. Stabla oss neddi hvor vi tok på stegjern og brodder før vi begynte ruslinga innover. Jeg har aldri vært borti noe lignende tidligere, så det var en ganske fasinerende opplevelse å gå her med polert is på alle kanter. Kule greier!

Sarkofagen ruver over oss
Sure forhold

Vi nådde til slutt enden og returnerte samme vei. Liten lunsj før vi gikk ut av grotta og kunne se at været hadde endret seg til det bedre. Dermed ble det også tur til Sarkofagen. Vel fremme ved varden bestemte Vemund og jeg at vi skulle ta turen ut langs eggen for å avlegge et lite besøk til de to pinakklene. Artig og akkurat passe luftig på snøføre ut til disse! På returen til studentbrakkene ble det aking der forholdene tillot det. Videre utover kvelden ble været bare bedre og bedre, til slutt kom nordlyset (mot sør) også og enkelte av oss fikk en nydelig utsikt mot dagens turmål.

Forflytning fra grotta mot Sarkofagen

Kommentartitel:
Zeichen: 1000
Kommentartext:
Du musst angemeldet sein, um Kommentare schreiben zu können.