Slavasshøgda mens den ennå var Østfolds høyeste (27.12.2019)

Geschrieben von MagsBre (Magne Brevik)

Karte
Besteigungen Slavasshøgda (336m) 27.12.2019
Utsikt vestover fra toppen av Slavasshøgda.

I siste liten - vi hadde et ønske om å komme oss opp på Slavasshøgda før den ville bli degradert fra fylkestopp i Østfold til en ubetydelig ås i Viken fra 1.1.2020, og det rakk vi akkurat. Tidligere har det vært svært begrenset utsyn fra toppen p.g.a. tett skog, men etter at det meste av skogen i lia nedenfor er blitt hugget, er det nå fin og vid utsikt fra toppen (og enda bedre enkelte steder på veien opp).

Vi kjørte riksvei 21, parkerte ved bommen øst for Store Venås og fulgte grusveien innover. Tok til venstre i første veikryss og rett fram i neste (ved den røde hytta). Cirka 3-400 meter etter Tollefsetra fulgte vi en kjerrevei inn til høyre (avmerket på noen kart, men ikke alle) som etter litt svinging kommer inn i hogstfeltet. Videre var det lett å gå i hjulsporene etter hugstmaskinene, og etter hvert kunne vi se toppen i utkanten av hugstfeltet. Den er markert med noen bolter i fjellet, en liten varde og et gammelt, norsk flagg.

Vi fulgte samme veien ned igjen og tilbake til bilen, totalt ca. 8 km og under 2 timer effektiv gåing.

Benutzerkommentare

Kommentartitel:
Zeichen: 1000
Kommentartext:
Du musst angemeldet sein, um Kommentare schreiben zu können.