Sesongens første skitur til Fjøsvassheia og Sandvassheia (15.12.2019)

Geschrieben von TERJES (TERJE STRØMHYLDEN) GSM

Startpunkt Sandvassveien Bomveikasse (142m)
Tourcharakter Tourenskilauf
Tourlänge 3h 48min
Entfernung 10,2km
Höhenmeter 637m
Besteigungen Fjøsvassheia (501m) 15.12.2019
Fremre Sandvassheia (518m) 15.12.2019
Besuche anderer PBE Sandvassveien bomstasjon (147m) 15.12.2019

Kjørte fra Osenkrysset etter Fv 715. Passerte kommunegrensen til Osen og kjørte til
Det var ikke brøytet vei eller parkering her så jeg måtte måke parkering med spade. Gikk på ski etter bomveien i 1,4 km før jeg gikk etter noen myrdrag mot Fremre Sandvassheia. Det var et glimrende skiføre hvor skiene laget ca 1 cm dype spor. Det var en varde på toppen av Sandvassheia, men ikke på høyeste punkt. Forholdsvis flat topp. Fortsatte ned til Anneliskardtjønnin og fant en grei rute opp til toppen av Fjøsvassheia. Her var det bygd tre varder på forskjellige høyder, den nærmeste var 60 meter fra høyeste punkt, som ikke hadde varde. På tur tilbake ville jeg ta en snarvei direkte ned fra Fjøsvassheia, men jeg vil ikke anbefale denne noe kronglete ruta som førte meg inn i et hogstfelt ned mot bommen. Det er bedre å gå inn mot sporet som ble brukt på oppturen, følge myrene mot skogsbilveien, og følge denne nedover. Fellesbetegnelsen Osenfjellet er svært populært i påsken, men den store parkeringsplassen over Osenfjellet var ikke brøytet. Det er vel få som går på ski på denne årstiden. Jeg så ingen til tross for at det var søndag og drømmeføre.
OSEN 11-12/45

Parkerte ved denne bomkassen. På tilbaketuren kom jeg ned i hogstfeltet bak.
Fremre Sandvassheia i sikte
Tilbakeblikk mot Stor- og Nordkangsen.
Flott skiterreng
Den flate toppen på Fremre Sandvassheia
På tur opp mot Fjøsvassheia
En varde på Fjøsvassheia 60 meter fra høyeste punkt
Høyeste punkt på Fjøsvassheia med enda to varder i sikte

Benutzerkommentare

Kommentartitel:
Zeichen: 1000
Kommentartext:
Du musst angemeldet sein, um Kommentare schreiben zu können.