V for Vestrebotn, Fridalsnova og Sundagsfjellet (22.09.2019)  5

Vest for Vestrebotn (1.184m) 22.09.2019
Besuche anderer PBE Norddalshytten (1.004m) 22.09.2019

V for Vestrebotn, Fridalsnova og Sundagsfjellet

Startet fra Vardalsbu kl 0900 i nydelig vær og fulgte T-stien mot Norddalshytten frem til den går ned mot Vestrebotnen. Her var det kort vei opp på dagens første topp, som jeg nådde etter halvannen time. Herfra er det kun 1,5 km i luftlinje til Fridalsnova, men nå ble terrenget betraktelig mer krevende. Turen bort tok meg en time og jeg sto på Fridalsnova kl 1145 og nøt flott utsikt mot nord. Kunne fint se Lihesten og Alden i nordvest.

Avgang fra Vardalsbu kl 0900 en nydelig søndags morgen.
Terrenget ble betraktelig mer krevende etter første topp.
Toppen av V for Vestrebotnen, 1184 moh.
Årets første snø og flere vann var i ferd med å fryse igjen.
Toppen av Fridalsnova 1199 moh.

Lunsj ble inntatt like øst for Fridalsnova før turen gikk videre mot Sundagsnova. Det er bratt ned i sadelen (hvis man ønsker å unngå ekstra høydemeter) og noe krevende å finne en god vei ned. Opp igjen til Sundagsnova derimot er det lettgått terreng. Anbefaler å gå fra Sundagsnova og over til det nordligste topp-punktet. Bratt på vestsiden, og noen litt smale parti, gjør dette til en fin opplevelse og det nærmeste man kommer en "travers" i Stølsheimen :-).

"Traversen" mellom toppene på Sundagsnova.

Videre til Sundagsfjellet er det flatt på kartet, men ikke i virkeligheten og det tok også her lenger tid enn forventet. Kl 1450 kunne jeg sette meg ned på det høyeste punktet og dagens siste topp. Været var fortsatt strålende og nå hadde jeg "bare nedoverbakke" igjen.

Den flate toppen av Sundagsnova, 1234 moh.
Vintersteming på bildet, men det var nærmere 20 grader i luften.
Toppen av Sundagsfjellet, 1257 moh.

Videre fra Sundagsfjellet er det navigering i vanskelig terreng, med mye opp og ned, og mange småvann som ikke nødvendigvis er merket av på kartet. Det var ca 5 km å gå og jeg brukte rundt 2,5 timer på strekningen. Godt fornøyd ankom jeg Norddalshytten kl 1715 og møtte igjen på Daniel (som hadde gått T-stien fra Vardalsbu). Vi hadde en hyggelig prat på terassen og nøt utsikten til solen gikk ned bak fjellene i vest.

Kommet meg opp igjen fra Isvatnet (1075). Ikke navngitt vann på bildet.
Et lite småutfordrende stykke med snø fra i år og i fjor.
Norddalshytten badet i sol kl 1700.

Benutzerkommentare

Kommentartitel:
Zeichen: 1000
Kommentartext:
Du musst angemeldet sein, um Kommentare schreiben zu können.