Føringsturer i Romsdalen og Sunnmørsalpene (28.08.2019)

Geschrieben von Þróndeimr (Christian Nesset) GSM

Besteigungen Store Smørskredtinden (1.630m) 28.08.2019 10:00
Nordre Smørskredtinden (1.608m) 28.08.2019 13:11
Kåpefjellet (1.274m) 28.08.2019 14:35
Besuche anderer PBE Nordre Smørskredtinden SV-ryggen klatring (1.550m) 28.08.2019 05:14
Store Smørskredtinden vestegga klyving (1.400m) 28.08.2019 05:14
Vestegga utsiktspunkt (1.165m) 28.08.2019 05:14
Habostadsætra Parkeringsplass (425m) 28.08.2019 05:14
Patchellhytta (818m) 28.08.2019 06:39
Store Smørskredtinden østrenna - lett klyving (1.500m) 28.08.2019 11:46

Flere føringsturer i Romsdalen og Sunnmørsalpene jeg hadde mellom august og oktober 2019. Føringsturene var i regi av Jotunheimen Arrangement. Turene gikk til blant annet Kvanndalstinden, Venjetindtraversen, Gjuratinden i Rauma og Smørskredtindane i Ørsta og Stranda Kommuner.

Kvanndalstinden

Distanse: 10,7km | Høydemeter: 1199m | Turlengde: 9t 13min | Lenke til GPS-track

Siste tur i rekken i Romsdalen var en tur til Kvanndalstinden sammen med ligroenb i uforglemmelig godt vær! Det var varmt og omtrent ikke ett vindpust gjennom hele turen, men mye snø som gjorde at turen tok litt lengre tid enn hva det kunne ha tatt med spreke Lise! Totalt brukte vi rundt 9 timer tur/retur. Turstatistikken fra denne turen ligger her.

Fra toppen av Kvanndalstinden

Føringstur til Gjuratinden

Distanse: 14.4km | Høydemeter: 1649m | Turlengde: 13t 11min | Lenke til GPS-track

Dagen før Kvanndalstinden med Lise gikk turen opp til Gjuratinden med fire andre deltakere på Peakbooktreffet. Det lå mye snø i fjellet etter snøfallet som kom en uke før treffet så det var litt spenning i hvor tungt dette kom til å bli mot toppen. Det gikk heldigvis greit, og med søkestang over breen målte jeg jevnt mellom 110-130cm nysnø der. Noe vind oppe på ryggen, men det var vindstille og varmt opp klyvepartiene til toppen. Fast snø på vei opp, men den smeltet og da ble ganske glatt så det gikk med mye tid på å sikre godt nok både opp og ned. Tusen takk for en knallfin tur med fire positive mennesker i beste alder!

Kvanndalstinden og Venjetindtraversen

Distanse: 13,8km | Høydemeter: 1940m | Turlengde: 14t 15min | Lenke til GPS-track

Tøff føringstur over både Kvanndalstinden og Venjetindtraversen med Monica. Flott og stabilt vær gjennom hele dagen gjorde at vi kunne gjennomføre turen slik vi gjorde det. Kvanndalstinden var først ut og den gikk effektivt unna med en fin utsiktpause på toppen. Venjetindtraversen er lang og krevende og her finnes det mange varianter for å spare inn litt tid hvis man ønsker det. Direktevarianten opp Lille Venjetind og galleriene under Store Venjetind er nok høydepunktene på turen, mens nedturen fra Store Venjetinden i mye løs stein og ut er ganske tøff mot beina etter en såpass lang tur. Statistikk fra turen ligger her.

Kvanndalstinden
Lille Venjetind

I dyp snø til Store Smørskredtinden

Jeg skulle føre en tur til Store Smørskredtinden i Sunnmørsalpene første uka i oktober. Ganske risikabelt i seg selv for det kan være full vinter på den tiden. Håpet var å gå vestegga opp hvis vær og føre var bra nok. Jeg hadde en plan b,c og d om ikke været spilte med. I dagene før turen kom kong vinter ordentlig i fjellene, men det så ut som det skulle bli knallvær den helga vi skulle på tur så bestemte meg for at skulle gå hit som først planlagt. Vi gikk opp til Patchellhytta kvelden før og startet i grei tid på turen opp mot Store Smørskredtinden.

Det var hard snø fra ca 500moh opp til Patchellhytta så dette gikk greit, på ca 900moh begynte gjennomtråkkene. Jeg hadde allerede kastet fra meg planen om å gå vestegga opp med 4 gjester på et slikt føre, så vi gikk opp mot skaret nord for toppen. Mye fin snø, hadde nok vært fint å hatt med ski på denne turen for det var mellom 100 og 150cm nysnø som hadde falt uten ett vindpust! Så for meg ble dette en ganske tung tur der størstedelen av jobben var å brøyte opp en sti. Tauet ble brukt på to steder der det var utglidningfare og drukningsfare!

Travers av Smørskredtindane

Føringstur over Smørskredtindane. Gjestene hadde gått opp til Patchellhytta dagen før, så de møtte jeg da jeg kom opp tidlig på morgenen. Vi gikk til innsteget til Vestegga og fikk på oss sikringer der. Vestegga gikk veldig greit for seg på relativt tørt og fint føre. En halvtimes pause på toppen før vi gikk ned østrenna og over breen. Noen stygge sprekker her som var litt lumsk opp mot skaret men det gikk fint å komme seg over. Sørryggen av Nordre Smørskredtinden er en kvass og spennende etappe med flere spektakulære fjellformasjoner. Endel av fjellet er løst så det tar litt tid å finne solid fjell å sikre i når jeg ikke er så rutinert her enda. Ryggen opp byr på mange luftige partier men alt er overkommelig for de fleste på tørt og fint føre.

Jeg hadde på forhånd ikke bestemt meg helt på returen ned fra Nordre, for der har man tre alternativer, enten rett ned grovura mot Patchellhytta, eller de to rygg-alternativene mot nord eller øst. Nordryggen så veldig fin ut, og de to jeg hadde med meg var veldig gira på å gå denne. Ned fra Kåpefjellet fulgte jeg gresslagte hylleformasjoner litt inn mot Svartdalen, da jeg hadde sett at denne var gåbar fra Leirvasshornet fra før. Da jeg kom ned så jeg at vi kunne nok ha fulgt ryggen direkte ned fra Kåpefjellet uten å ha møtt på utfordringer.

Benutzerkommentare

SmørSKRED vel?

Geschrieben von mortenh 28.08.2019 18:43

??

Sv: SmørSKRED vel?

Geschrieben von Þróndeimr 28.08.2019 19:10

Stemmer, autokorrekt i farta!

Kommentartitel:
Zeichen: 1000
Kommentartext:
Du musst angemeldet sein, um Kommentare schreiben zu können.