Åslandåsen - Flesberg (07.08.2019)

Geschrieben von Nils (Nils Haugene) GSM

Startpunkt Pukkverksløkka parkering (335m)
Endpunkt Pukkverksløkka parkering (335m)
Tourcharakter Wanderung
Tourlänge 2h 10min
Entfernung 6,0km
Höhenmeter 423m
Besteigungen Åslandåsen (680m) 07.08.2019 18:22
Åslandåsen Sør (676m) 07.08.2019 18:48
Besuche anderer PBE Vinorenveien bomavgift (221m) 07.08.2019 17:05
Pukkverksløkka parkering (335m) 07.08.2019 17:25

Denne ettermiddagen ble turmålet bestemt under kjøreturen vestover fra Drammen. Ustabilt vær med regnbyger her og der, og jeg dro dit hvor det så ut til å bli noe sol de neste timene. Etter en liten stopp ved Kongsberg hvor jeg tok en kikk på Yr sin regnradar, falt valget på Flesberg kommune.

Litt sør for Svene svingte jeg av fylkesvei 40 og kjørte inn på Vinorsvegen/Vinorenveien. Kassa hvor bomavgiften skulle betales møtte jeg først like etter passering Vinoren og Hakkelberg. Avgiften var det imidlertid ikke så lett å få betalt, da det manglet konvolutter til å skrive på og legge pengene inni. Dette var nemlig en god, gammeldags manuell bom hvor det kun gikk an å betale med kontanter.

Bomavgiften var 50 kroner for personbil. Betaling kun med kontanter.

Jeg kjørte nå videre på jevn og fin grusvei til jeg passerte Nedre Mangelen. Herfra var planen å følge veien oppover mot Sandbekksetra. Veien opp til denne setra var i langt dårligere stand her nederst, så det var uaktuelt å kjøre oppover den. Dessuten skulle det snart vise seg at denne veien var stengt med låst kjetting litt lengre oppe. Istedet rullet jeg 100 meter videre på Vinorsvegen og parkerte på Pukkverksløkka, hvor det var veldig god plass til å sette igjen bilen.

Ganske stor parkeringsplass her på Pukkverksløkka.

Så da måtte jeg vandre veien oppover mot Sandbekksetra. Sola skinte og været var bra her i motbakkene. Ingen truende regnbyger i nærheten, så det lovet godt med tanke på resten av kvelden.

Opp til Sandbekksetra gikk det relativt radig. Her på setra sluttet imidlertid veien, og jeg kikket oppover i skogen for å se om det gikk noen sti videre. Det fant jeg ikke i farten, så da fortsatte jeg ut i skogen og lyngen.

Heldigvis var det ganske lett fremkommelig videre mot Åslandåsen (680) fra Sandbekksetra. Jeg fulgte en rygg oppover hvor jeg hadde et lite dalsøkk til høyre for meg. På ryggen var det stedvis en liten sti også, så dette gikk langt lettere enn forventet. Mot slutten mistet jeg stien og ryggen tok slutt, men da var jeg snart oppe på toppen også.

Åslandåsen (680) var en overraskende fin skogstopp med utsikt i flere retninger. Sola var dessverre fraværende her på toppen, men fremdeles ingen regnbyger i nærheten. Langt i øst derimot kunne jeg høre tordendrønn fra en høy cumulonimbus (bygesky). Jeg tok en sjekk på lynradaren til Yr og fant ut at denne tordenbygen lå over åsen nord for Drammen, og altså like ved der vi bor.

Utsikt nordover fra toppen av Åslandåsen (680).
Østover sett fra toppen av Åslandåsen (680). Tordendrønn kunne høres i det fjerne fra den høye bygeskyen til høyre i bildet.
Mot sør, sett fra høyeste punkt på Åslandåsen (680).

Fra Åslandåsen (680) fulgte jeg høydedraget sørover mot sørtoppen, som bare er 4 meter lavere enn hovedtoppen. Oppe på åsen her lå det igjen noen rester av skrammel og skrot. Like ved var det halvveis gjerdet inn en dyp revne i terrenget etter gruvedrift. Bra det er inngjerdet, selv om det ikke er noe problem å gå gjennom gjerdet.

Åslandåsen Sør (676) dukket snart opp, og her var sola tilbake. Dette var også en uventet fin topp til å være i skogen. Ganske åpent, men god utsikt sørover. Mens jeg hadde pause på denne toppen la jeg merke til mørke skyer som brått hadde dukket opp litt nord for Åslandåsen. Nå ble jeg litt ivrig på å komme meg ned igjen sånn i tilfelle det skulle dra seg til å bli regn av disse skyene.

På toppen av Åslandåsen Sør (676). Bildet er tatt sørover.

Jeg fortsatte videre sørover på høydedraget et lite stykke, men svingte så mer nedover mot høyre (sørvest) for å sikte mot Sandbekksetra. Nå ble det litt brattere nedover, og jo lavere jeg kom jo tettere og mer kronglete ble skogen. Men så veldig kronglete ble det aldri, og snart dukket dessuten Sandbekksetra opp.

Nå hadde det virkelig tyknet til over Åslandåsen. Mørke skyer lå over toppen og videre mot nord og nordvest. Jeg langet ut på veien nedover fra Sandbekksetra, men kom ikke langt før jeg kjente de første regndryppene. Brått kunne det første tordenskrallet høres bak Åslandåsen også. Mens jeg gikk på nedover mot bilen tordnet det flere ganger, og regnet økte på litt, men det ble heldigvis ikke mye regn. Da jeg nærmet meg bilen lynet det over toppene jeg nettopp hadde besøkt, og tordenskrallet var langt høyere. Nå var det helt greit å være tilbake ved bilen. Jeg hadde opprinnelig tenkt meg på en tur til, men det var uaktuelt slik været hadde utviklet seg.

Startzeitpunkt 07.08.2019 17:25

Kommentartitel:
Zeichen: 1000
Kommentartext:
Du musst angemeldet sein, um Kommentare schreiben zu können.