Mesmogtind og Slettmarkhø (27.07.2019)

Geschrieben von linntherese GSM

Slettmarkhøe S1 (2.150m) 27.07.2019
Slettmarkhøe S2 (2.105m) 27.07.2019
Slettmarkhøe S3 (2.090m) 27.07.2019
På Slettmarkhø med vakker utsikt.
Jeg og Øyvind på den sørligste Slettmarktoppen.

For å greie alle de siste toppene i Gjendealpene mens vi var inne ved Gjendebu måtte vi prøve å gå en veldig lang tur den mellomste dagen.
Mamma og Øyvind hadde kommet inn på morgenen. Det hadde blitt seint dagen før men vi måtte bare starte på nytt ganske tidlig. Mamma skulle møte oss på Slettmarkhø på kvelden, og hun håpet å få med seg Grete, mens Else Mari var fornøyd etter turen i går og ville reise hjemover.

Jeg, Øyvind og pappa startet rundt Gjendebu og gikk opp mot Svartdalen. Det var meldt superfint vær, men både pappa og Øyvind klaget fælt på at vi var blitt lurt. Det var liksom masse skyer overalt.

Underveist ombestemte pappa seg for ruta, og det viste seg å være lurt siden den breen vi egentlig hadde tenkt å gå opp så vi seinere at var bare blanke blåisen. Det var ikke så mye snø på den breen vi gikk opp heller, men det holdt i alle fall. Stakkars breene. Siden breen var så brett rett mot den første nye toppen, gikk vi en omvei på Langedalsltinden som jeg har vært på før, før vi kunne begynne på nye topper.

Nå begynte det å bli litt klyving også. Gøy. Men jeg hadde litt vondt i magen og var ganske småforkjøla, så det gikk ganske tungt. Men vi kom oss opp til Mesmogtinden. Der var det fint.

Etter å ha klyvi ned måtte vi leite litt etter en vei nedover for komme bort til de neste to toppene. To småtopper. Jeg var egentlig ganske gåen når vi hadde kommet dit, og tenkte at å gå opp på Slettmarktoppene føltes helt umulig ut. Men nå begynte i alle fall været å bli litt bedre med sol og sånn.

Å gå ned fra de to småtoppene mot Langedalsvatna var ganske slitsomt … og bratt …
Pappa sa det pleide å ligge mer snø her, men nå var det ekkel rasestein som jeg ikke liker i det hele tatt. Ikke pappa heller. Heldigvis gikk det bra.

Nå skinte sola rett i mot og det var vanskelig å se oppover fjellveggen mot Slettmarktoppene, men det så fryktelig bratt ut. Vi håpet at det ikke skulle være så bratt.
Opp dit sleit jeg skikkelig med formen min. Følte meg slapp og sovetrøtt, men det hjalp å tenke på at mamma ventet på toppen. Men først mått vi opp på en liten tulletopp helt sør på ryggen. Det gikk greit opp dit selv om det var fryktelig slitsomt.
Der oppe var det også ganske smalt … og veldig fint kveldsvær. For å komme til Slettmarktoppen måtte vi gå bortover en berogdalbanesmalrygg. Den var ganske spennende, og veldig luftig noen få steder. Gøy! Til slutt så vi to prikker vinke til oss der fremme. Mamma og Grete! Det hjalp på motivasjonen, og snart var vi på Slettmarktoppen. Her fikk jeg litt næring og vi tok noen fine bider. Nå var vi plutselig 5 stykker som skulle gå resten. Vi tre toppsamlerne måtte bare ta med noen tulletopper nord på Slettmarkhø først.

Det blei en ganske lang tur ned igjen, men det var i alle fall koselig å være så mange.

Da vi kom frem var jeg veldig usikker på om jeg skulle orke den siste turen, men som du kan lese om snart der, så gikk det også. Det var en av de mest slitsomme turene i 2019. Både fordi den var lang og fordi jeg var i ganske litt dårlig form.

Jeg og Øyvind på vei opp breen. Mesmogtoppen og Langedalstoppen
Utsikt fra Mesmogtoppen. Breen vi gikk opp der nede og langt bak Slettmarktoppen som ventet til kvelds.
Gøy med velkomstkomite på Slettmarkhø.

Flere bilder

Benutzerkommentare

Kommentartitel:
Zeichen: 1000
Kommentartext:
Du musst angemeldet sein, um Kommentare schreiben zu können.