Vestveggen på Storen (26.07.2019)

Geschrieben von kristoffergh88 (Kristoffer Günther Hansen) GSM

Tourlänge 24h 10min
Karte
Besteigungen Store Skagastølstinden (2.405m) 27.07.2019 23:02

ENDELIG!
Denne ruten har jeg drømt om siden jeg flyttet til Sogndal. Har alltid hatt ekstrem ærefrykt for veggen, og anset den som umulig å bestige for meg. Men denne dag skulle vær, forhold og fridag klaffe i tillegg til at Sigurd sa ja til å bli med. Bedre kunne det ikke bli!
Vi gikk til NTK hytta kvelden før og ankom litt før midnatt til hytte fullstappa med joikas. Da ble det en natt på sofan under isøksen til Slingsby, i en stue der noen hadde valgt å fyre opp peisen for en kald januarnatt. Holdt med lakenpose denne natt fåsds. Falt inn og utj av søvenen mellom hexekliring og kaffekoking fra kl 04.00. Da hytten nermet seg tom sto vi opp og mekket til en bedre frokost, med grüneløkka latte og speilegg, mens de resterende NTK'ere tok en for laget og tømte dobøtta og vasket gulv. Skulle gjerne være anstendige forhold til helgens Jentesamling i NTK sin høyborg mente de. Med sekken stappet full i potetgull, jammehandsker og camalot ultralights lånt av konfirmanten på Juvasshytta la vi i vei mot veggen som hadde skuret i min bevissthet igjennom så mange år. Litt før breen tok vi en 90graders opp i ura og siktet oss inn på den mørkeste del av denne. Sigurd hadde gått anmarsjen før, og la i vei i ett hinsides tempo, mens jeg prøvde å få SturlaS (Sturla Sandvei) halsen til å henge med oppover i bakken. Både siggen og jeg stilte i TX2 siden det var null snø på anmarsjen. Brøytestikker, utglidningsfare og grøsserhistorier fra Henning Wang virket fjernt på de knusktørre svaene. Ting gikk effektivt og vi kom oss til innsteget uten dramatikk. Jeg hadde på forhånd dipset første 6'er-lengde fordi bildene fra denne så helt fantastiske ut. Sigurd kunne da få lov å velge og vrake hvilke lengder han ellers ville ha. Han fikk derfor begynne opp de første introlengdene. Vi valgte å gå disse løpende, og Sigurd gruset i vei med microtraxion på selen og TX2 på føttene. Han sleit litt med å skjønne når han skulle ta mot venstre ut av skagastølsrisset, mens forsvant etterhvert bak det som kunne være 4+ bulken. Når tauet tok slutt la jeg i vei bak han. Valkgte i siste liten å skifte til tc pro skoene da de er flunka nye og hadde lyst å "gå de litt varme". Da jeg bikket rundt det åpenbare 4+ cruxet så jeg sigurd stå og glise på toppen av mitt 6'er riss. Oppdriftsguden hadde poka han hardt baki og han hadde ikke klart å stoppe, så sending av første 6'er lengde i anmarsjsko på løpende mellomforankringer var et faktum. Selvom han hadde rappet lengden min, så var det likevell jævelig god stemning. Dette kom til å bli lææættt. Jeg fikk da lede neste 6-. Denne var fin, og utenom en og annen småhul blokk, så var dette kremstein. To opplagte plasser å sette halveis hengende stand. Jeg valgte øverste spott etter ca 35m som ga god oversikt over 6+'lengden. Siden Sigurd hadde tyvstjålet lengden min istad, hadde jeg nå gode kort på hånden og kunne velge den videre gangen for dette taulaget. Hadde hørt mangt og mye om denne 6+'lengden, og diverse blogger kunne fortelle om "geitehelvete", "7er klatring og aiding" og "banding fra tindeveiledere". Måtte rett å slett gi det ett forsøk og merket at "the pressure was on". Småpsyka la jeg i vei med heiselina på slep og dyttet gode sikringer på vei opp over mot det som kunne se ut som cruxet. Fikk inn en god grønn konfimasjonskam, gikk litt opp og satte en bombe messingkile. Her var det noe slappe tak og gikk ned to steg på tidenes hvilejugg. Med solide heiarop fra Sigurd klarte jeg å karre meg opp gjennom cruxet og ankom igjen jugs og gode sikringer og onsighten var et faktum. Klatret neste 5+ riss meget forsiktig og kontrollert. Sigurd danset gjennom lengden frigjort av sekken som microtraxionen tok seg av, og det ble dermed god stemning på stand. Sigurd tok da neste 5er lengde, som hadde en litt kinky travers forbi en bankebolt, til hengende stand under mongodiedret. Dette skulle bli hans led. Igjen hadde vi hørt mye om denne lengden, men det påvirket ikke oppdriftsigurd. Han dyttet igjen inn en god grønn konfirmasjonskam og begynte å laybacke høyre kant av diedret. Han klarte lissom ikke å trykke seg inn i diedret og laybcket litt til og litt til og litt til. Jeg lukket nesten øyene der jeg tviholdt på 8,5'er operaen og håpet han ikke skulle ta faktor2 suseren i svahyllen jeg hang på. Han klarte å dra seg i land på toppen av diedret og fikk endelig satt en bombe rød konfirmasjonskam. Siste meterne til stand gikk litt mere som planlagt. Hev sekken ut på blanke veggen og kritten håndflatene. Nå skulle jeg jaggu ikke fucke denne fribestigning opp her på tampen av ruten. Fravalgte sterkebetaen til Sigurd og satte venstre fot på smør på ett litt slapt fottak og klarte å trykke meg inn i diedret. Her hadde det fint gått an å fått inn noe småkiler. Med ryggen mot høyreveggen var det egentlig bare å åle seg opp cm for cm. Krevde null styrke, men føltes litt usikkert og hadde sikkert vært litt kjipt å lede. Ett hardt flytt for å kommer opp og ut av diedret igjen og cruxet var gått i fri. Konge. Jeg ledet ut på utstegshylla og vi var i land omtrent i høyde med svaene. Jeg følte meg meget happy med hvordan dette hadde gått, og min angst for denne veggen hadde vært nok så uberettiget. Forventingene til kvaliteten på klatringen ble tilgjengjeld infridd til de grader. Dette er virkelig en flott rute. Klatringen er ikke vedvarende hard, men det er to crux som holder graden og det er meget eksponert hele veien. Anmarsjen fra turtagrø er jo heller ikke noe å råpe hurra for, men det er jo magiske omgivelser å klatre i. Vestpillaren på Presten kan ta seg en kjeks spør du meg.
Dagen var fortsatt ung, og fikk overtalt Siggen til at en tur på toppen måtte til. Jeg har aldri gått vigdals sva, så når vi kom opp til hyllen under heftyes der det var sekkeheising og 4manns taulag på eventyr, var vigdals et opplagt valg. Sikret opp her og gikk resten usikret. På toppen traff vi Marte og Simon som vi begge kjenner. Dette var nå trivelig. På hjørnet traff vi Christian Nesset med gjest. Nede igjen ved NTK hytta mødte vi på Lisa Bjærum. Litt lengere nede på stien kom Sondre Wenaas labbende. Ved Elven før broen kom Vegard Mæland og hilste på. Rett over broen etter det obligatoriske bad kom kobbenes (Kristian Starheim) gående, og på parkeringen satt Marina og Gustav og ut av bilen sin kom Håvard og Julie. Har aldri brukt så lang tid på returen fra Storen som idag fåsds. Men veldig hyggelig med så mye gira kjentfolk.
For en dag for et sted!

Grattis!

Geschrieben von SturlaS 29.07.2019 17:39

Herlig T/R!

Og den hosten.... fytti katta; den holdt ut i 3 uker for min del. Håper du slapp litt billigere.

Sv: Grattis!

Geschrieben von kristoffergh88 30.07.2019 18:23

Skal ha to hviledager nå, så håper det slipper helt da. Er nesten good igjen. For en kjip omgang lungerusk ja

Kommentartitel:
Zeichen: 1000
Kommentartext:
Du musst angemeldet sein, um Kommentare schreiben zu können.