Måssåhatten. (Prøvetur for Naturperler i Namsos) (17.07.2019)

Geschrieben von TERJES (TERJE STRØMHYLDEN) GSM

Startpunkt Langvatnet (233m)
Tourcharakter Bergtour
Tourlänge 2h 27min
Entfernung 5,9km
Höhenmeter 277m
Besteigungen Måssåhatten (453m) 17.07.2019

Fra Fv 17 ved Klinga kjørte jeg inn etter skilt Bangdalen/Klinga kirke. Etter 10,4 km er det plasserte en bom ved Romstad. Kr 70 betales med mobil. Skal du kjøre bare til Solum er det gratis. Da kan du overse bommen. Inn til Solum fra bommen er det 9 km. Fra Solum følger man bomveien. Her er det viktig å følge skilt mot BØVERDALEN/GILTEN. (Ikke kjør inn mot Bangsjøene, Keipan, Strømstadseteren eller Rognvatnet) Etter 10,9 km fra Solum kommer du til Langvatnet. På høyre side er det en stor plass, men her står det en campingvogn med telt. Men tjue meter lenger bort på venstre side er det en parkeringslomme (med litt gress) for maks to biler. Rett over på andre siden av veien går det en gressvei til utløpet av Langvatnet. Her er det lett å krysse. (Hvis det er mye vann går det ei gammel brei bru tjue meter unna. Etter kryssing av utløpet ta til venstre og følg vannet på høyre side ca tjue meter. Her starter det en bekk. Denne bekken går helt til vann med høyde 325. (1,9 km) Bekken blir litt roligere i myrpartiene. Følg venstre side av bekken fra Langvatnet. Senere kan bekken krysses flere ganger hvis det passer best med terrenget. Måssåhatten kan sees før du kommer til vann 325, men det er best å gå via tjønnene. Gå fra tjønn 325 (på venstre side) og gå SV mot vann 332. (Følg bekken) Kun 300 meter mellom tjønnene. Fra vann to ser du Måssåhatten på andre siden av vannet. Følg vannet på høyre side og gå inn over myra og inn i en skog, så du har Måssåhatten på din venstre side. Snart kommer du til ei en gressbakke, ispedt mose, litt småbjørk og smågran og en mengede multekart. Denne gressbakken varer helt til toppen som består av en liten varde og et trigpunkt. Flott utsikt mot Gilten. Tre km. fra start til toppen. ca 1,5 time.

Utløpet av Langvatnet.
Hvis det er mye vann kan denne brua benyttes. (forsiktig da den er gammel og mosegrodd)
Her kommer bekken som skal følges ned i Langvatnet
Bekken går helt til vann 325
Vann nr 325. (det første)
Vann nr 2 ( 332 moh) Her ser du Måssåhatten bak. Gå opp på Måssåhatten på høyre del av fjellet.
Den besjedne varden og trigpunktet på Måssåhatten. God utsikt mot Gilten

Benutzerkommentare

Kommentartitel:
Zeichen: 1000
Kommentartext:
Du musst angemeldet sein, um Kommentare schreiben zu können.