Bjørheimsheiå rundt (29.06.2019)

Skjørbu (559m) 29.06.2019
Ternefjellet (772m) 29.06.2019
Stora Tibergfjellet (708m) 29.06.2019

Lengre tur i heia mellom Bjørheimsbygd og Jørpeland. Parkerte ved hyttefelt på Bjørheimsheia. Innover mot Reinaknuden tok jeg først merka avstikker mot Skjørbu før turen gikk videre innover på god sti retning Reinaknuden. Så ny kort avstikker til Krossen. Hadde hele dagen foran meg så valgte derfor å trø til med et par avstikkere til før bestigning av Reinaknuden. Fulgte stien videre, men tok av på merka sti retning Langabergdalen. I starten gjennom stor ur, før det ble litt enklere etter hvert. Nede i Langabergdalen var det å fulge ny merka sti opp til Terneskaret. Fra Terneskaret tok jeg først turen på merka sti tur/retur Store Tibergfjell. Nå var skodda kommet. Nede igjen i Terneskaret var det så å følge ruta Liarvatnet rundt et stykke innover før stiskille for bestigning av Ternefjellet. Stykket her var kanskje det kjekkeste å gå i løpet av hele turen. Fra toppen av Ternefjell var det å følge merka sti ned til Reinaknudtjørnene. Her kom det eneste kort strekket jeg ikke gikk på merka sti, da jeg her valgte å gå opp mellom tjørnene og mellom Austre og Vestre Reinaknude. Reinaknudjuvet er et massivt skue. Så opp til toppen av Vestre Reinaknuden. Et fjell med utrolig fin utsikt, både utover fjordane og innover i heiane. Et vannvittig fint fjell. Tilbake fulgte jeg den gode stien direkte tilbake til parkeringa.

En lang, men utrolig flott rundtur i heia. Veldig kjekt terreng å gå tur i. Og veldig godt merka og tilrettelagt. Fitbiten sa at jeg gikk nærmere 3 mil. Total tid ute på tur var 8,5 time, inklusive pauser.

Benutzerkommentare

Kommentartitel:
Zeichen: 1000
Kommentartext:
Du musst angemeldet sein, um Kommentare schreiben zu können.