Store Ble – en enkel topp med storslagen utsikt (01.06.2019)

Geschrieben von jensbar (Jens Barland)

Karte
Besteigungen Bletoppen (1.342m) 31.05.2019

Panoramaet du ser fra Store Ble, eller Bletoppen på Blefjell (1342), byr på storslagen utsikt. På godværsdager kan du se store deler av Østlandet.

Blefjell gir en smak av høyfjell som for mange ligger flere timers lengre reisevei unna. For mange som jager 2000-metere ruver kanskje ikke Bletoppen så høyt. Likevel kan man her få en smak av høyfjell som man ikke skulle tro var tilgjengelig i så beskjedne høyder. Gaustatoppen er blant de best synlige toppene i horisonten.

Storslagen utsikt fra Bletoppen.

SE UTSIKTEN: Video med utsikten fra Bletoppen: https://www.youtube.com/embed/bLycTcwGiKk

Bletoppen passer godt for dem som vil ha en enkel fjelltur, hvis man har med barn eller noen som ikke har allverdens trening.

Det var derfor jeg valgte denne toppen, fordi jeg trengte en enkel tur. Etter en skade i foten, med ufrivillig pause fra fjellturer, var dette min første, forsiktige start igjen med toppturer.

Vi startet fra Nordstul parkering sør på Blefjell, nær Bolkesjø. I beskjedent tempo er det et par timer å gå inn til DNT-hytta Sigridsbu. Da har man allerede gått det aller meste av distansen opp til toppen. Tilbake fulgte vi Langdalen. Det meste av turen fulgte rødmerket T-sti.

Fra Nordstul parkering (Blefjell parkering) er det lett å finne veien mot Sigridsbu.
Terrenget langs T-merket sti til Sigridsbu.
Mat på tur, og med stien som kjøkkenbenk. Da smaker det godt!
På toppen av Blefjell. I bakgrunnen Gaustatoppen, men hvor den karakteristiske profilen går opp i skyene. Steinar Folkvord (t.h.) og Jens Barland.
Velkommen, sett deg ned! Naturen byr på en perfekt benk.
Stien ned Langedalen sør for Bletoppen. I horisonten kan man se Jonsknuten med antennetårnet.
Nydelige småblomst på lyngen dukker opp rett ved snøkanten. Det er vår!
Sti og terreng i området fra Nordstul parkering opp mot Sigridsbu og Blefjell.
Stort sett hele veien fulgte vi rødmerket sti fra Nordstul parkering til Sigridsbu og opp til Store Ble (Bletoppen). Kartutsnitt fra ut.no.

Benutzerkommentare

Kommentartitel:
Zeichen: 1000
Kommentartext:
Du musst angemeldet sein, um Kommentare schreiben zu können.