Topptur fra Hammern (05.05.2019)  5

Rådalshøgda Øst (459m) 05.05.2019 11:59
Lyberget (435m) 05.05.2019 12:56
Åbortjernhøgda (413m) 05.05.2019 13:19

Planen var egentlig to topper med PF+100 i dag for å fylle en liste, men det ble ikke helt sånn. Syklet fra Hammern til Skjersjøen og forbi, videre opp gjennom Bjørnholt og opp på høyeste punktet før det stuper ned mot Fortjern. Der dro jeg sykkelen med meg opp en skrent og la den pent igjen i skogen.

Jeg peilet retningen mot Elgputten er jeg skulle ta en geocache. Nå vil noen si at peilingen kanskje ikke var så god, for jeg gjorde det klassiske "følge-terrenget-trikset" og terrenget er ikke alltid peilet dit jeg tenker meg. Oppdaget etterhvert dette på GPS'en og kom meg greit inn igjen.

Oppe ved Elgputten stilte jeg meg opp for å fiske fram mobilen for å ta bilde. Da så jeg - ja nettopp - en elg, som løp opp og inn i skogen på andre siden. Bilde ble det ikke, annet en i mitt minne - men Elgputten levde opp til sitt navn.

Geocachen ble funnet og jeg satte retningen mot Rådalshøgda Vest. Det var litt mer åpent terreng og en del "brenner" som det var fint å løpe langs. Framme på Rådalshøgda var det faktisk litt utsikt også. Porthøgda og Kikuttoppen i nordvest og Kobberhaugene i sørvest. Jeg hadde nesten glemt at det kunne være flere topper å ta her, for jeg var fokusert på PF+100. Men jeg så på mobilen at det lå en Østtopp like ved, så den rakk jeg å besøke også. Det var såpass tørt at jeg kunne gå tørrskodd over deler av myra.

Så var det tilbake til sykkelen og ned den samme skrenten jeg kom opp. En sprek syklist lurte nok fælt på hva i all verden jeg drev med da jeg kom med sykkelen på ryggen ned mot veien, men han føk forbi og ned mot Fortjern.

Jeg skulle samme vei og la meg på hjul. Nede i bunnen av bakken skulle jo jeg til høyre og ikke mot Kikut som "hele verden" ellers skulle til. Jeg syklet langs Fortjern, men det var ikke mange meterne før jeg møtte på sålen fra vinterens skiløyper. Nå var den ganske hard så jeg kunne sykle oppå en stykke...helt til jeg innså at 2-3 kilometer på dette føret ville bli helt håpløst... Jeg fortsatte noen hundre meter og så at dette var føret hele veien. Bløtere ble det også, og umulig å sykle på.

Jeg måtte summe meg litt, sjekke litt alternativer - før jeg konkluderte med at jeg ikke gadd å dra videre. Så at det lå noen topper som kunne være fine, litt nærmere Bjørnholt. Da var det bare å snu og sykle opp "helvetesbakken" opp fra Fortjern og så ned mot Bjørnholt.

Noen hundre meter før Bjørnholt tok jeg med meg sykkelen opp i rødløypa og la den igjen et stykke oppi. Derfra luftlinje mot Lyberget. Det var ganske fint terreng. Passe kupert og ikke veldig vått. Vel framme kunne jeg nyte utsikten og finne en geocache. Flott sted altså, og helt utenfor steder jeg ville kommet til uten disse to litt rare hobbyene... Terrenget minnet litt om Glåmene og jeg trives godt for det er effektivt å bevege seg i. Unngår disse stedene med tett vegetasjon og tørre granlegger som stikker og skrubber meg opp så fælt.

Fra Lyberget besøkte jeg Åbortjernhøgda før jeg løp tilbake mot sykkelen.

Siste stopp i dag ble en tur innom Mysublanda, der jeg også skulle ta en geocache. Den ble raskt funnet, etter at jeg sto og tittet på ørreten som vaket i tjernet.

Elgputten på vei mot Rådalshøgda. Elgen på andre siden rakk å forsvinne inn i skogen før fotografen fikk tatt sitt bilde
Rådalshøgda Vest
Rådalshøgda Øst
Dette gidder jeg ikke sykle på... Slush ved Fortjern.
Lyberget mot Porthøgda

Kommentartitel:
Zeichen: 1000
Kommentartext:
Du musst angemeldet sein, um Kommentare schreiben zu können.