Jondalsåsen i novembersol - Kongsberg (12.11.2018)  4

Geschrieben von Nils (Nils Haugene) GSM

Startpunkt Jondalen Idrettsplass parkering (229m)
Endpunkt Jondalen Idrettsplass parkering (229m)
Tourcharakter Wanderung
Tourlänge 3h 13min
Entfernung 10,1km
Höhenmeter 611m
Besteigungen Jondalsåsen (579m) 12.11.2018 13:44
Elgstjernåsen (609m) 12.11.2018 14:56
Gravaråsen (577m) 12.11.2018 15:19
Besuche anderer PBE Jondalen Idrettsplass parkering (229m) 12.11.2018 12:53

Endelig skulle sola titte fram igjen etter mange dager med gråvær, tåke og regn. Helgen hadde vært veldig våt med store nedbørmengder over Østlandet. Av den grunn impregnerte jeg Gore-Tex-skoene for å være bedre rustet mot søkkvåte myrer og mye vann i terrenget.

Under kjøreturen fra Oslo til Kongsberg og Jondalen, sprakk skydekket opp og været bedret seg betraktelig. Akkurat som værvarslet hadde lovet. Det var mest blå himmel og sol da jeg parkerte på den svære parkeringsplassen ved idrettsanlegget i Jondalen. Herfra var Jondalsåsen veldig nære, men luftlinjeruta er klatring, så jeg måtte nok pent legge inn en liten omvei for å komme opp.

Jondalsåsen (579) sett fra parkeringen ved idrettsplassen i Jondalen.
Den store parkeringsplassen ved idrettsanlegget i Jondalen.

Jondalsåsen (579) kan nås ved å følge veien som går over Vesleåsen. Denne veien starter vest for Bråten, hvor det er en bom som låses uten varsel. Veien som går forbi Bjørnholt (Bjørnholtveien) var i såpass dårlig stand at den ville jeg kjøre videre på. Med vanlig bil er det dessuten ikke mulig å fortsette fra Bjørnholtveien og inn på veien som starter fra fylkesveien ved Bråten. En grøft i enden av Bjørnholtveien forhindrer dette. Derfor er det et godt alternativ å sette igjen bilen ved idrettsplassen. Her står i hvert fall ikke bilen i veien for noen.

Fra parkeringen fulgte jeg en lysløypetrase et stykke inntil det dukket opp spor etter skogsmaskiner som gikk oppover mot nord. Disse sporene svingte dessverre ganske snart nedover til venstre, så da fortsatte jeg oppover i lia gjennom skogen. Heldigvis var terrenget lettgått og skogen fremkommelig her hvor det var såpass bratt. Så denne "snarveien" jeg hadde valgt gjennom skogen ble ikke så mye styr som fryktet. Allikevel var det jo godt å nå traktorveien som er inntegnet på kartet litt over 400-meterskoten. Traktorveien var som ventet søkkvåt. Store vanndammer der det var hull og grøfter. Da var det fint med nyimpregnerte sko.

Resten av etappen mot toppen var grei skuring. Traktorsporene sluttet ved en rampe for hangglidere vest på Jondalsåsen. Derfra var det kort vei på svak sti og i lyngen gjennom åpen skog til toppen.

Toppunktet på Jondalsåsen (579).
Siste strekningen mot toppen på Jondalsåsen (579) hvor man må rusle i lyngen.

Etter noen minutter i sola på toppen av Jondalsåsen (579) gikk jeg bort til hanggliderrampa. Derfra var det flott utsikt vestover. Den lave novembersola greide bare å sende sine stråler på den ene siden av Jondalen nå. Men sola var jo ikke på sitt høyeste lenger, og hadde allerede begynt å synke litt på sørhimmelen.

Utsikt vestover fra Jondalsåsen. Hanggliderrampa, som er litt vest for toppen, ses i forgrunnen.
Utsikt mot vest/sørvest fra hanggliderrampa på Jondalsåsen.
Ned mot Jondalen fra hanggliderrampa på Jondalsåsen. Idrettsplassen ses i nedre del av bildet. Bilen min står ved siden av en blå container til høyre for fotballbanen.

Det var igjen rundt to timer til solnedgang. Da rakk jeg fint en omvei via et par andre topper istedet for bare å gå rett ned til bilen igjen.

Jeg strenet ned til grusveien igjen og var snart ved krysset hvor jeg hadde kommet opp fra Jondalen litt tidligere. Derfra fortsatte jeg noen meter nordover til en stor myr ved høyde 445. Over myra kunne jeg se mot de to toppene jeg hadde tenkt å besøke.

Myra ved høyde 445. I bakgrunnen er Elgstjernåsen (609) midt i bildet, med Gravaråsen (577) til venstre.

Nå kom en etappe hvor det var slutt på veier jeg kunne lange ut på. Ved myra forlot jeg grusveien og fulgte først en liten sti til jeg var på nordsiden av myra. Derfra ble det vandring i lyng og skog til Elgstjernåsen (609) og Gravaråsen (577). Skogen var stort sett ganske åpen og lett fremkommelig, men det ble en del høye kneløft på grunn av høy lyng. For øvrig var det jo temmelig vått i terrenget. Myrene var støvelterreng, så de kunne jeg ikke uten videre krysse som tidligere i sommer.

På Elgstjernåsen (609). Ganske åpent på toppen med utsikt mot nordvest.
På Gravaråsen (577). I bakgrunnen er Jonsknuten (904).
Her er jeg på vei nedover i skogen fra Gravaråsen (577) og ser Jondalsåsen (579) mellom trærne.

Fra Gravaråsen (577) siktet jeg ned mot en sti/kjerrevei som er sør for toppen. Kjerreveien fulgte jeg ned til Gravarbekken, og der nådde jeg grusveien igjen. Helt på slutten av turen gikk jeg i en lysløypetrasé som stedvis var noe gjørmete, så skoene mine hadde blitt rimelig skitne da jeg ankom parkeringsplassen.

Startzeitpunkt 12.11.2018 12:53

Kommentartitel:
Zeichen: 1000
Kommentartext:
Du musst angemeldet sein, um Kommentare schreiben zu können.