Skorva & Ranken m.fl. (17.10.2018)

Geschrieben von GeirI (Geir Ingebretsen) GSM

Storrundhaugen (352m) 17.10.2018 13:09
Nipa (366m) 17.10.2018 13:23
Besuche anderer PBE Vulvika p-lomme (40m) 17.10.2018 09:42

- Fin rundtur i vekslende høstvær.

Så var endelig dagen kommet for å besøke disse litt "tvilsomme" toppene med "bukkemark"/"gaupeterreng" inne i Tingvoll. Jeg hadde styrt unna disse så langt. Yr varsla klarvær hele formiddagen, og selv om himmelen kunne gi inntrykk av noe annet satte jeg kursen innover.

Da jeg passerte Eikrem hølja regnet ned. Etter å ha lest tidligere turrapporter fra området, satsa jeg på otto (Otto Lund) og JoSo (Johan Solberg) sin strategi, nemlig å starte fra Vulvika. I det jeg parkerte i parkeringslomma (gamlevegen) ga regnet seg og jeg kom meg derfor kjapt avgårde.

Skogsveg fra parkeringslomma i Vulvika.

Fulgte skogsvegen i starten, og straks kom det ei ny regnbyge.

Vulvik gård fra skogsvegen.
Rødmerka sti til Vulvikvatnet.

I enden av vegen fant jeg den rødmerka stien til Vulvikvatnet, og etter ei stund gav regnet seg også.

Vulvikelva

Stien kom etterhvert opp i Vulvikdalen, der den fulgte elva på venstre side. Da jeg kom opp til vatnet var det blitt riktig så fint, så jeg bestemte meg for å utvide runden litt.

Vulvikvatnet
Lærkeskog oppunder Skorva.
Vulviksetra

Fant sti helt inntil Vulviksetra, og derifra var det ikke lange stykket opp på Grønlia. På Grønlia kom det inn noen regnbyger igjen.

Fra Grønlia mot Skorva.
Fra Grønlia mot Eikremsfjellet.

Utover mot Eikremsfjellet var det etterhvert også noen stier og finne, mest brukt av firbeinte vil jeg tippe.

Regnbue over Eikremsfjellet.

På veg over Skorva kom sola fram igjen, og det var både regn og sol vekselvis og i kombinasjon inntil jeg satte kursen nedover lia. Da klarna det skikkelig opp.

Frampå Skorva.

Jeg holdt sørover i åpen bjørkeskog. Planen var å sleppe meg ned på Vulvikstigen for unngå det skrentete terrenget i vestsida. Kom imidlertid på et fint hjortetråkk som førte meg noe mer direkte ned til myra med kraftlinja.
Terrenget opp mot Ranken var mer lettgått en jeg så for meg, og fant like godt ut at jeg skulle ta en runde frampå Raudhammaren.

Klassisk Ranken-terreng.
På veg over myrer mot Raudhammaren. Tilbakeblikk mot Skorva.

På ryggen mellom Raudhammaren og Ranken S fant jeg en fin sti som jeg fulgte. Da jeg kom opp på sistnevnte topp så jeg plutselig en ørn som satt på en stein med ryggen til på 7-8 meters avstand. Da jeg prøvde å lure opp kameraet oppdaga den meg, og letta. Et mektig skue.

På Ranken
Fra Ranken mot fjella på Tustna og Stabblandet.

Fra Ranken for jeg bortom Storrundhaugen, før jeg satte kursen mot Nipa. På vegen fikk jeg glimt av tre hjorter i fullt fart, den en av dem en bukk med flott gevir.
På Nipa kunne jeg observere at punktet noe sør for trigpunktet virka høyere, noe også GPS'en gav meg antydninger om. Tok en sjekk på NDH (norsk detaljert høydemodell) i ettertid og her er trigpunktet fortsatt litt høyere. Får la det bli med det i denne omgang.

Nå var det på tide å sette kursen heimover, og jeg fant ei grei linje sør for Treekersetra og fram langs kraftlinja. Skikkelige bløtt terreng framover. Deretter sti og veg tilbake til utgangspunktet.
Vinden økte, og tåke og skyer rulla innover fjella. Gikk ikke mange kilometer i bilen før det sprutregna.....

Tilbake ved vegen. Mot Gammelvetten og Høgfjellet.

Benutzerkommentare

Kommentartitel:
Zeichen: 1000
Kommentartext:
Du musst angemeldet sein, um Kommentare schreiben zu können.