Gjertvasstind over NØ arm av Gjertvassbreen (01.08.2018)

Geschrieben von Ragnvaldtur (Hans Ragnvald Steine)

Karte
Besteigungen Gjertvassoksle (1.924m) 01.08.2018
Vestre Gjertvassoksle (1.982m) 01.08.2018
Gjertvasstinden (2.351m) 01.08.2018
Vest for Ommane (1.754m) 01.08.2018
Besuche anderer PBE Helgedalen p-lomme (930m) 01.08.2018

Startet under tåka i Helgedalen. Idyllisk tur inn dalen med ku og sau langs vegen! Kom opp i tåka rett under Omnane. Tåka kom og gikk, så vi besluttet å gi det et forsøk, da utstyr og ambisjoner tilsa at vi skulle gå Styggedalsryggen og Maradalsryggen, og ned over Slingsbybreen og bandet. Spennende og bratt tur opp over Gjertvassbreen. Tragisk å se hvor små breene har blitt siden jeg var i området første gang i 2008. Vel oppe på Gjertvasstinden hadde vi lokalt lettskyet vær. Styggedalstindar, Maradalstindar, og resten av Hurrungane var borte i tåka. Torstein sjekket YR, og det som dagen før var stor sol, hadde endret seg til skyet og til dels store nedbørsmengder dagen derpå. Dermed var konklusjonen videre grei. Nedturen ble ei langdrug affære, og vi var ved bilen noen timer etter mørkets frambrudd. Vel enige om at turen hadde vært veldig fin, men alltid surt å snu!

Benutzerkommentare

Kommentartitel:
Zeichen: 1000
Kommentartext:
Du musst angemeldet sein, um Kommentare schreiben zu können.