Blåtjønnfjell - nord i Lifjell (16.08.2009)

Geschrieben von Roger (Roger Gundersen) GSM

Skavredalsnut (1.202m) 16.08.2009
Slåkånuten (1.189m) 16.08.2009

Blåtjønnfjell

Områdene nord for Slåkadalen og Grunningsdalen blir ofte regnet med som en del av Lifjell.
I utgangspunktet er dette frittliggende fjellområder på lik linje med f.eks Himingen og Slettefjell, men det er naturlig å regne de som deler av Lifjell.
Dette ble den første turen for min del på de nordlige bredder av dette spennende og varierte fjellandskapet som danner ytterpunktene på Lifjell. Kjørte inn bomveien (avgift) fra Heddal-siden inn til hytteområdet nord for Slåkavatn. Det går en sti opp herfra opp til starten på snaufjellet. Den siste delen av kjøreveien inn mot hytteområdet var privat vei (åpen bom med inskripsjon: stenges uten varsel) men jeg hadde stoppet litt før og pratet med en mann lengre nede på veien som viste seg å være grunneieren. Han gav meg tillatelse til å kjøre helt fram og fortalte meg hvor jeg kunne sette bilen. Blåtjønnfjell er et lite fortettet fjellområdet med mye flott utsikt fra 5 naturlige toppunkt/utsiktspunkt. To av toppene har en pf over 100.

Fra sudslåkanuten. Majestesiske Himingen i bakgrunn

Benutzerkommentare

Kommentartitel:
Zeichen: 1000
Kommentartext:
Du musst angemeldet sein, um Kommentare schreiben zu können.