Glittertinden (25.08.2018)

Entfernung 29,5km
Höhenmeter 1.480m
Besteigungen Glittertinden (2.452m) 25.08.2018 07:05
Besuche anderer PBE Veodalen nasjonalparkgrense parkering (1.300m) 25.08.2018 07:05
Glitterheim (1.390m) 25.08.2018 18:32

Planen for lørdag var å prøve seg på Glittertindens nordvegg. Feber & lungesmerter forsvant torsdag morgen og været var stabilt godt på Yr. Det var en del vind men den var sørlig så dette så veldig lovende ut.

På tur sørover fredag regnet det friskt da jeg nærmet meg Jotunheimen... jeg sjekket Yr igjen og joda... det hadde (plutselig) kommet inn mye nedbør fredag ettermiddag og utover natten.

Jeg møtte Frode på parkeringsplassen inn mot Glitterheim og vi ble enige om å se an været lørdag morgen før vi tok en avgjørelse. Jeg var veldig skeptisk men da jeg våknet litt etter kl. 4 var det ingen nedbør på teltduken. Da vi sto opp kl. 6 var det strålende vær!

Vi ble enige om å gjøre et forsøk og labbet av gårde med tunge sekker kl. 7. Vi tok av fra veien etter første bro - noe som var en tabbe som førte til småbløte sko etter vading. Vi burde fulgt veien til bro nummer to var passert (den står ikke på kartet).

Ganske snart oppover lia mot Trollsteinkvelven møtte vi på snø. Det ble etterhvert tungt å gå i ur med snø mellom store steiner og tiden gikk fort, men til slutt kom vi oss inn til brekanten. Her ble det matpause før vi sælet på breutstyret. Jeg myste litt bort på Grotbreahesten som lå lagelig til, men kunne ikke bruke tid på det i dag.

Oppover Grotbrean var det 20-50 cm nysnø noe som tok ned fremdriften betraktelig. Det er tungt arbeid å gå i front og dra med seg tau med knuter oppover breen.

Vi var på innsteget mellom nordveggen og Trollsteineggen etter nesten 6,5 timer. Jeg hadde beregnet at vi burde være der på 4 timer... Hele klatreruta var dekt med tørr nysnø så antatt klatretid måtte også justeres med minst 50% - kanskje 100%. Avgjørelsen om å baile var lett å ta.

Etter en ny matpause ruslet vi over mot brefallet mellom Glittertind og Glittertindoksle. Som vanlig var det gigantiske tverssprekker her men vi fant en grei vei gjennom labyrinten. Inne på land la vi igjen alt utstyret og "jogget" oppom Glittertinden.

Nede ved sekkene igjen tok vi dagens tredje matpause før vi tok fatt på den lange returen til bilene. Sekkene var nå oppe på maks-vekt igjen og jeg kjente for alvor at bæring av tung sekk har vært en forsømt øvelse i sommer. Vi la turen om Glitterheim for en kopp kaffe og en Kvikk Lunch på deling. Jeg prøvde å bestille rom til neste helg men det var dessverre smekk fullt på hytta de neste to helgene...

De 7 km fra hytta til parkeringen gikk i en fei takket være lånesykler fra Glitterheim. Ingen av oss kom på noen fristende turplaner for søndag så da ble det retur hjem lørdag kveld. Det var helt greit å få seg en varm dusj og ei seng etter en ganske strabasiøs dag. Men været - det var supert!

Nydelig vær innover fra parkeringsplassen lørdag morgen.
På vei opp mot Trollstinkvelven ble det mer og mer snø mellom steinene.
Vi har kommet i gang med den tunge turen oppover breen. Uten snø er dette trolig veldig grei og lettgått blåis.
Fra innsteget: 7 taulengder vinterklatring skiller oss fra toppen.
Frode koser seg i labyrinten opp mot Gråsubrean. Jeg hadde ikke gått her i 2-mannstaulag med hvemsomhelst..
Fra toppen av Glittertinden ser vi nesten helt ned til innsteget.

Benutzerkommentare

Ja,

Geschrieben von Olepetter 27.08.2018 11:01

den snøkledte nordveggen så ikke innbydende ut... Spenstig prosjekt uansett, synes nå jeg.

Sv: Ja,

Geschrieben von SturlaS 27.08.2018 21:45

Ofte kan jo snø/is gjøre ting enklere men lørdag var det for tynt og løst. Det gikk jevnlig små ras nedover veggen..

Selve klatringen er nok overkommelig men mange andre faktorer spiller inn så høyt til fjells.

Forsøk på nordveggen

Geschrieben von kobbenes 25.08.2018 21:36

?

Sv: Forsøk på nordveggen

Geschrieben von SturlaS 26.08.2018 00:56

Det stemmer! Snudde på innsteget pga forventet tidsbruk.

Mengder med nysnø var en strek i regninga..

Kommentartitel:
Zeichen: 1000
Kommentartext:
Du musst angemeldet sein, um Kommentare schreiben zu können.