Buren - Tromsø 100m pf (22.07.2018)

Geschrieben von Sola19 (Solveig Føreland) GSM

Tourcharakter Bergtour
Tourlänge 2h 40min
Entfernung 6,9km
Höhenmeter 809m
Besteigungen Buren (802m) 22.07.2018
Besuche anderer PBE Ersfjordeidet P-plass (43m) 22.07.2018

Jeg har ikke så mange jeg kjenner å gå tur med her i Tromsø, så hadde tatt mot til meg og sendt en melding til en peakbooker som det stadig dukker opp turbeskrivelser fra for det meste turer i Troms i feeden på peakbook fra, og som jeg da antok bodde i Tromsø. Jeg skrev en melding til henne og fikk ett veldig hyggelig svar tilbake, så da ble det tur med Hannah (hmsv1) :) Egentlig hadde vi tenkt oss til toppen av store Bentsjordtinden, og begynte på den turen først. Fra første sekund ble vi forfulgt av en stor hærskare fluer, så etter en stund foreslå Hannah at vi heller skulle gå på en fluefri tur, så da ble det Buren istedenfor. Fra rv 858 ved Eide handel tok vi av mot Sommarøy og Tromvik, kjørte rett frem i krysset mot Sommarøy og fortsatte videre på rv 862 mot Tromvik til vi nærmet oss Eresfjordeidet, der kjørte vi rett frem i krysset og ikke mot Tromvik og parkerte på Ersfjordeidet P-plass som er en stor parkeringsplass på høyre side av veien like etter krysset. Her starter godt merket sti mot Buren. Hannah har vært der mange ganger før så hun var kjentmann på tur, men godt merket sti til topps så ingen problem med å finne veien uten kjentmann heller. Litt myrete i starten, men relativt tørt nå så ingen problem, og veldig stabil steinur etter hvert. Ikke en flue i sikte og fin utsikt hele veien for ikke å snakke om utsikten på toppen :). Vi brukte ca 1 time og 20 min opp. Koste oss en stund på toppen og så på havtåka som var på vei inn fjorden langt under oss. Samme vei tilbake og totalt 2 timer og 40 min på tur. En ny pf 100 topp i boks og ikke minst en ny veldig hyggelig turvenn i Tromsø som det forhåpentligvis blir flere turer sammen med:) Hannah var med

På toppen av Buren, Store blåmann til høyre i bildet
Fin utsikt fra toppen
Hannah i godt driv ned fra Buren

Benutzerkommentare

Kein Titel

Geschrieben von hmsv1 31.07.2018 13:23

Takk for turen! Trivelig å gå på tur med en annen ivrig peakbookbruker og ser frem til flere turer i lag :) Som du har skjønt er jeg lite tålmodig med insekter, men håper at vi får tatt turen til Bentsjordtinden en annen gang, både når tropevarmen er over og insektene er borte!

Sv:

Geschrieben von Sola19 01.08.2018 08:33

Ja blir gjerne med på en flueløs tur til Bentsjordtinden senere:) Takk for godt følge og mange gode turtips på vei til Buren og så gleder jeg meg til flere turer sammen etter hvert :)

Kommentartitel:
Zeichen: 1000
Kommentartext:
Du musst angemeldet sein, um Kommentare schreiben zu können.