Kongen og Bispen (06.06.2018)  6

Geschrieben von lebergsfjellet (Martin Ekornes Søvik) GSM

Startpunkt Trollstigen p-plass (708m)
Endpunkt Trollstigen p-plass (708m)
Tourcharakter Hochtour
Tourlänge 7h 40min
Entfernung 11,0km
Höhenmeter 1.260m
Karte
Besteigungen Bispen (1.461m) 06.06.2018
Kongen (1.611m) 06.06.2018
Besuche anderer PBE Trollstigen Parkeringsplass (697m) 06.06.2018

Jeg hadde besteget 149 ulike topper (PF>100 meter), og det var dermed duket for et lite jubileum. Jeg ønsket å feire dette med å bestige en "skikkelig" topp.
Da jeg og Birger noen dager i forveien kjørte over Trollstigen, la jeg merke til at det var overraskende lite snø på disse to toppene. Jeg la også merke til at JPV100 hadde vært der noen dager i forveien, og tenkte at dette ville være en fin tur. Jeg inviterte med to venner (Birger og Isak), og vi kjørte såpass tidlig hjemmefra (Ørskog) at vi stod klare til å gå 07:40 fra Stigrøra. Temperaturen var bare 4 grader. Dette var en behagelig temperatur å gå i, men gjorde at snøen var hard. Dette var positivt langs Bispevatnet (1000moh), men noe ubehagelig oppover rennen mot Kongen. Alt i alt var dette en fantastisk tur, som jeg gjerne ønsker å gjøre igjen i fremtiden.

Utsikt bakover fra osen av Bispevatnet (1000moh). Brukte bare 36 minutter opp hit, i nokså rolig tempo

Utsikt mot Bispen (nærmest) og Kongen (bak). Vi valgte å gå på sistnevnte topp først

Her er vi i ferd med å runde Bispen, opp mot skaret mellom Bispen og Kongen. I dette området var det heldekt med snø

Fin utsikt mot Kongen fra skaret mellom Kongen og Bispen. Vi fulgte ryggen oppover mot venstre, før vi rundet Kongens sørvegg og gikk oppover fjellsiden sørvest for toppen (i himmelsjå til venstre i bildet)

Ryggen blir etterhvert mer og mer om til en egg. Spesielt mot Isterdalen er det stupbratt. Det var også nokså bratt i enkelte områder. Denne ryggen fører oss opp fra 1130moh til 1350moh

Isak nærmer seg slutten av ryggen. Han har noe høydeskrekk, og det var denne ryggen/egga som var det verste partiet av turen for hans del. Ingen deler av turen er særlig teknisk krevende, men det kreves litt koordinasjon mellom armer og ben. YDS-grad er 4 på Kongen og 3 på Bispen. Jeg vurderer derimot ikke Kongen til å være særlig mer teknisk krevende enn Bispen. Bestigningen er dog noe lengre, og rennene kan være vanskelige å gå i dersom de er snødekte.

Den imponerende sørveggen til Kongen. Her finnes mange potensielt spennende klatreruter: Se artikkel om Kongen på Peakbook for inspirasjon!

Selfie ved sørveggen. Store trolltind (1788) i bakgrunnen

Her har vi rundet sørveggen (nede til venstre i bildet). Bare 250 høydemetre til toppen herfra

Litt snø oppover rennene. Nokså bratt og isete opp her. Vi valgte å gå til venstre for dette snøpartiet. Vi så de røde merkingene et stykke til høyre for oss mens vi gikk oppover renna. Deler av stien er antagelig under snøen

Mesteparten av fonna er passert. Vi gikk til høyre like etter fonna, for å komme over i den renna til høyre for den vi var i

Litt bratt i dette partiet. Grunnet forholdene var dette muligens det mest krevende partiet

Bratt oppover den andre renna, men nokså fast fjell som var enkelt å klyve oppover

Det siste bratte partiet. Vi valgte her å gå til venstre for renna. Dette var vi glade for, siden det var litt løse stener i renna (renna midt i bildet er er merket som ruten)

Ferdig med det bratte partiet. Bare få høydemeter igjen! Bispevatnet midt i bildet

Utsikt mot nordvest fra Kongen. Innfjorden midt i bildet

Wiii! Fjelltopp nr 150! Litt snø igjen på det flate topplatået. Birger nyter utsikten i bakgrunnen

Birger har en tendens til å bli noe nysgjerrig på bratte bakker/stup. Viktig å være forsiktig her! (1400 høydemeter ned til dalbunnen her)

På vei nedover. Vi gikk litt lenger mot nord på vei nedover, altså i nærheten av ruten fra vest som gjerne omtales som normalruten. Vi angret på dette, og gikk over i den ruten vi brukte på vei opp til toppen

Nede igjen i skaret. Denne gangen med utsikt mot Bispen. Vi innsåg at vi nå hadde litt dårlig tid, da vi måtte være nede i bilen til 15:30 (grunnet jobb). Å bestige Bispen viste seg derimot å være fort gjort. Vi var oppe omtrent 40 minutter etter at vi begynne å gå fra skaret

Bispens nord-østlige rygg er også svært bratt!

Det nærmer seg den siste kneika mot toppen. Den er noe brattere, men består av fast fjell. Det var nemlig en del løse steiner opp til dette punktet, noe som kan gjøre turen ubehagelig dersom det er folksomt på fjellet.

Fantastisk utsikt mot platået på Trollstigen fra Bispen. Ifølge boken på toppen hadde det vært folk her hver dag siden 17. mai, med ett enkelt unntak.

Det er en rute på sørsiden av Bispen (direkte mot Stigrøra/Trollstigen). Denne så ut til å være svært bratt, noe som gjorde at vi valgte å gå tilbake til skaret mellom Bispen og Kongen (nord for Bispen).

Bratt sti mot nedover i retning Bispevatnet. Vi fulgte merkingen etter punkt og prikke på vei ned, og endte da opp med å gå litt lenger vestover enn ruten vi selv valgte på vei oppover. Denne ruten var etter min mening mer ubehagelig, først og fremst grunnet mye løse steiner

Her er vi nede på høyde med skaret. Stien var svært god i denne partiet. Siden det også ble flatere, fikk vi endelig muligheten til å gå litt mer gass nedover. Det tok ikke lang tid før vi var tilbake ved Bispevatnet

Vi valgte å gå en rute litt lenger sørover fra Bispevatnet mot Trollstigen. Denne ruten ender på Strupen (nært Alnesvatnet (744moh)), i stedet for på Stigrøra. Dette var derimot en noe slakkere og finere rute.

Benutzerkommentare

Kommentartitel:
Zeichen: 1000
Kommentartext:
Du musst angemeldet sein, um Kommentare schreiben zu können.