Rondane 2k maraton (02.06.2018)

Geschrieben von nordskar (Gjermund Nordskar)

Startpunkt Rondvassbu (1.173m)
Trolltinden (2.018m) 02.06.2018
Veslesmeden (2.015m) 02.06.2018
Vinjeronden (2.045m) 02.06.2018

Jeg har i flere år tenkt at en gang skal jeg prøve å bestige alle Rondanes 2000-metertopper på en tur (Rondane 2k maraton). Det var derfor veldig kjekt å endelig få gjennomført denne turen!

På sykkel på vei inn til Rondvassbu

Turen:
Dro fra Glittersjå Fjellgård kl. 12, ankom Mysusæter i 13tia, parkerte bilen, og syklet grusveien inn til Rondavassbu. Litt før kl. 14 sto jeg klar til å ta fatt på Rondane 2k maraton med mål om å fullføre på rundt ti timer, eller gå for rekord om forhold og formen tillot det. Jeg startet kontrollert, og fant en fin flyt. Kroppen kjentes bra, og jeg passerte Veslesmeden, Storsmeden og Trolltinden så og si likt med rekordtiden til Ola Hovdenak på 9:15 totalt fra 2014. Dette ga motivasjon til å prøve å holde farten oppe. På vei ned fra Trolltinden valgte jeg å følge en spennende renne ned til Langholet, for å rekognosere terrenget på østsiden av Trolltinden. Renna var fin og gjennomgående hele veien, men bratt og krevende. Distansen ble litt lengre enn hvis jeg hadde fulgt den mindre krevende nordryggen rett ned fra toppen av Trolltinden, så jeg tapte nok litt tid her.

På vei opp ryggen fra Storsmeden til Trolltinden

På vei opp mot Digerronden begynte jeg å kjenne kjøret for alvor. Passerte toppen noen minutter bak Ola sin tid. Holdt god fart over Midtronden og 2042 toppen, så på Høgronden lå jeg noen minutter foran rekordtiden. Videre gikk det radig opp til Rondeslottet. Stigningen til topps var seig, men det var motiverende å hente noen flere minutter her. Siste "sjarmøretappen" over Vinjeronden og opp ura til Storronden var fysisk og psykisk tung! Begynte nå å gå tom for væske, og appetitten var ikke tilstede, så følelsen av å se den siste toppvarden vær deilig! Klokka begynte nå å nærme seg 23, men lyset var fortsatt bra.

Solnedgang over Rondane

Siste biten ned til Rondvassbu var drøy. Det er tungt å slippe opp nedover en steinur, når man er tømt for både krefter og næring. Følelsen av å slå hånden i veggen på Rondvassbu var herlig! Ekstra gøy var det å klokke inn på 9:00t. Det holdt akkurat til ny rekord:)

Utstyr i sekken:
Mat og drikke: 12 enheter mat (en til hver time + to i reserve), og 1L væske (2x0,5L Dynafit squizy flasker).
Sikkerhet: Førstehjelpsutstyr, Emergency Blancet, fløyte, refleks, hodelykt, Nødpeilesender (Spot), og mobil med fulladet batteri.
Navigasjon: GPS på klokke og mobil + kart og kompass.
Klær: Vindtett jakke og bukse, varm trøye og buff (lue) + hansker.

Utstyr på kroppen:
Sko: Dynafit Feeline Vertival Pro
Shorts: Dynafit Ultra 2 in 1 Shorts
Sekk: Dynafit Ultra

Ernæring: Sleit med apetitten underveis, men fikk i meg dette:
Tre gels
Ett pizzastykke
Fire brødskiver
1L sportsdrikk
Vann i bekkene

Regler under rekordturen:
1. Ta i døra på Rondvassbu ved start og slutt.
2. Ta på toppvarden til 1) Veslesmeden, 2) Storsmeden, 3) Trolltinden, 4) Digerronden, 5) Midtronden, 6) 2042toppen, 7) Høgronden, 8) Rondeslottet, 9) Vinjeronden og 10) Storronden.
3. Ikke motta support underveis.
4. Legge fram GPS-spor.

Rondane 2k maraton er en fantastisk rundtur som kan anbefales!, men steinene er veldig løse i Rondane, så underlaget er utfordrende. God Rondane-tur!:)

Startzeitpunkt 02.06.2018 13:52

Benutzerkommentare

Gratulerer

Geschrieben von mortenh 20.06.2018 22:17

Gratulerer med rekord og dundrende bunnsolid gjennomført tur. Artig med rutevalget ditt ned fra Trolltinden. Bratt og krevende ja, kan tenke meg det ... omtrent som kartet antyder. Hva fikk deg til å gå for dette på en rekordforsøk tur? Hadde du noe kunnskap fra før? Tenker at i verste fall hadde du støtt på et eller annet som du ikke hadde oversikt ovenfra som kunne resultert i bomtur?

Men det gikk jo i boks!

Det er forskjell på folk og noen er sprekere enn andre :-) Gratulerer igjen!

Kommentartitel:
Zeichen: 1000
Kommentartext:
Du musst angemeldet sein, um Kommentare schreiben zu können.