Storgrov (02.06.2018)

Bakarste Storgrovhøe (2.259m) 02.06.2018
Fremste Storgrovhøe (2.253m) 02.06.2018
Storgrovtinden (2.229m) 02.06.2018

Hurra!!! Finvær, rett fra skisesong til "skosesong" og tørt fjell :) Storgrovtraversen var helgas masterplan. Vi reiste til Leirdalen fredag etter jobb. Fant en flott teltplass litt øst for Ytterdalssetrene (rett ved bekken ;)). Sol til langt på kveld.

Våkna i teltet litt før sju - veldig varmt allerede da. Vi trodde ikke sola kom her så tidlig, men der tok vi altså feil... Etter litt somling og morgenstell, braska vi oss oppover lia bak setrene. VARMT!! og det klokka åtte... Sekretæren hadde et svare strev. Blir svimmel og uopplagt av varmen. Hadde sikta oss inn mellom to trekruller og under en grusrygg for å slippe mest mulig kjørr. Gikk egentlig veldig fint mht vegetasjon. Kom oss omsider inn til Illåe.

Gikk på høgresida et godt stykke, men hun var stri og ikke til å krysse. Sekretæren drista seg til å gå på snøen på elva store deler - men Turplanleggeren holdt seg på tørt land. Fikk kryssa på snøbro et godt stykke før breen.

Tok opp til venstre mot en "grønn haug", kjempefint å gå i dette terrenget. Sikta oss inn mot ei snørenne opp mot Fremste. Gikk stundomtil helt fint, stundomtil snø helt til skrevet. Etter en laaaaaang mobakke kom vi på toppen av Fremste og fikk utsyn til ryggen videre. Sekretæren ble plutselig oppmerksom på hvilken tur vi var på.... Det begynte å gruves.... Greit videre til Bakarste - men da var det slutt på moroa ;) Vi såg tydelig rapellfeste, flere slynger rundt samme stein. Vi brukte de som var der + ei ny fra sekken. Sekretæren satte utfor først med dødsforakt... Det gikk over all forventning.

Vegen opp til Tinden såg uvegsom ut, men det løste seg greit når vi kom nærmere. På toppen så vi to gamle rappellfester på toppen. De satt ikke godt for å si det slik. Håper virkelig ingen har rappellert fra disse - det har i så tilfelle vært med livet som innsats. Litt lengre framme var det et opplagt rappellfeste. Her var det også flere gamle slynger som ble forsterket med ei ny fra sekken. Ikke så lett å se vegen videre - derfor ble Turplanleggeren først i rappellen.... ;) Vi rappellerte først ned til ei hylle hvor vi fant et nytt rappellfeste. Dette var gull siden vi kun hadde med 40meters tau. Sekretæren først ut i siste rappell. Endelig nede!!! Artig og da, sjøl om adrenalinet pumper.

Greit videre til Nørdre Heimre Illåbreatind. Og greit ned fra denne (men litt brattere enn antatt). Gikk snø på siden av breen til der den kalver (noen ganger med søkk til skrevet, noen ganger med is under). Hadde sett fra toppene at det lå snø i ei renne bak moreneryggen. Gikk over i denne, og fulgte den til bake til den "grønne toppen". Grei retur samme veg.

Nok en fantastisk kveld ved Ytterdalssetre, men mye knott...

Sekretæren har lest mange turrapporter her på PB om traversen, og anslo tidsbruken til 13 - 15 timer. Turplanleggeren er evig optimist og anslo 11. Han kom nærmest for å si det slik :)

For en tur, for et vær, for ei helg!!!

Benutzerkommentare

Kommentartitel:
Zeichen: 1000
Kommentartext:
Du musst angemeldet sein, um Kommentare schreiben zu können.