Reinheimen - Veslefjell og Vulueggi (02.05.2018)

Geschrieben von ligroenb (Lise Grønbukt) GSM

Vulueggi Sør (1.730m) 02.05.2018 13:27
Vulueggi (1.771m) 02.05.2018 14:16
Besuche anderer PBE Billingen parkeringslomme (730m) 02.05.2018 09:52

I dag var jeg så heldig å få med meg Torleiv, den yngste av Orheimbrødrene, på en runde i Reinheimen. Han kom kjørende fra Eid og møtte meg ved min bobilbase på Grotli hotell. Været var lettskyet med sol og mye blå himmel og vi satset på at det ville holde utover dagen, selv om det var meldt overskyet utover dagen. Vi kjørte i Torleivs doning ned til Billingen hvor vi parkerte på første parkeringslomme opp mot sætrene.

Snøen var ganske så pill råtten fra start og et par hundre høydemeter oppover. Da ble den heldigvis litt fastere. Jeg beholdt de meget sugende helfellene nesten opp til Veslefjell. Der ble det en lengre pause med plastring og taping av heler og bytte til kortfeller. Jeg var skeptisk til de såre helene mine fra de to siste dagene, men det kom seg heldigvis utover dagen og jeg innså at jeg ville klare meg gjennom dagen uten å måtte snu. Det neste steget er nok å få meg noen nye fjellskisko og også andre ski med bedre gli og feller. Surt er det når Orheimbrødrene glir fra meg i front pga at utstyret ikke er av samme kaliber :-)

Vinden tok seg opp på toppen av Veslefjell og var ganske så stri hele dagen, men heldigvis på turen innover så kom den fra sørøst. Sola forsvant bak noen skyer da vi nærmet oss Vulusør, og vi hadde sikkert nok med å sikte oss inn mot neste topp i det flate lyset, fordi plutselig innså vi at vi allerede hadde vært over den første 100 pf toppen uten egentlig å ha registrert det! Da var det ikke lange biten videre opp til hovedtoppen på 1771 :-) Gleden var stor hos oss begge over skuet mot mange kjente og kjære topper i Tafjordfjella! På toppen prøvde jeg å sette opp et lite stativ for mobilkameraet for å få foreviget oss begge to på et og samme bilde. Vinden var innmari stri og stativet blåste overende forsøk etter forsøk. Så etter noen minutter med knoting og meget lei neglebitt gav jeg meg på hele stuntet. Sikkert like greit ;-)

Vi gikk over Vulueggi Sør også på returen før vi dreide oss ned i sida for å unngå den verste vinden. Det ble noe labbing og komiske skimanøvre i det tidvis flate lyset. Under Veslefjell fikk vi endelig satt noen få telemarksvinger før føret ble "katolsk sugende" og vi fikk nok med å prøve å holde oss på beina nedover mot bilen igjen.

Takket være strålende turfølge så det dette nok en høydare i et fantastisk turområde! Tusen takk Torleiv :-)

På vei oppover mot Veslefjell
På vei oppover mot Veslefjell med et lite tilbakeblikk
Nesten oppe på Veslefjell
Andrebestigning for dagen på Vulueggi sør 1730
På returen, her ser vi mot Torsbu og Torskyrkja
Mot 1631 punktet på Vulueggi
Flatt lys og overraskende skimanøvre :-)
Lekkert bilde med Bamsebums mellom tennene og sjokolade i strengen ;-)
Veslefjell
Noen av de få svingene vi fikk satt. Torleiv har krysset sporet mitt..... utilgivelig :-)
Velkomstkomite på Lotsberg, de lar seg ikke skremme av gårde!

Benutzerkommentare

Kommentartitel:
Zeichen: 1000
Kommentartext:
Du musst angemeldet sein, um Kommentare schreiben zu können.