Kirketaket i strålende sol (10.03.2018)  5

Geschrieben von henningtomren (Henning Eik Tomren)

Startpunkt Øvre Kavli (293m)
Tourcharakter Randonnée/Telemark
Tourlänge 4h 00min
Entfernung 14,2km
Höhenmeter 1.322m
Besteigungen Kyrkjetaket (1.439m) 10.03.2018

Til tross for noe sidrumpa kommentarer fra sunnmøringen j_snorre om at "Kirketaket er alltid uaktuelt på fineværsdager på helg" tok vi sjansen på at det kun var elitistisk alpinistvås fra den utvandrede skålaværingen, og satte kursen mot Isfjorden. For min del var det en førstebestigning, mens for jhegger (Jørn Heggertveit) var det et hyggelig gjensyn, omtrentlig 27 år siden sist.

Da vi parkerte på Øvre Kavli fikk vi bange anelser. Til tross for at vi var relativt tidlig ute, var parkeringsplassen rimelig full allerede 09:30. Det viste seg imidlertid at folk spredde seg godt utover. Vi så et turfølge på rundt 10 stk som nærmet seg toppen av Loftskartind. Folk kom i godt driv ned fra Galtåtind, andre gikk på Isfjordskarven. På Kirketaket hadde vi en gruppe på 10-12 stykker foran oss. Ikke altfor ille syntes vi og trøkket på opp bakkene det vi var gode for.

De få skyene som lå over oss ved start forsvant kjapt, og da vi nådde toppen (ca. 3t etter start) var det helt skyfritt og vindstille. For første gang i år var det mulig å sette seg ned på toppen, spise nista og nyte utsikten uten å blåse bort eller fryse halvt i hel. Etter ca. 30 min på toppen og div. obligatorisk bildetagning var det bare å dundre på nedover siden. Strålende verdensmesterføre nedover med fin nysnø gjorde dette til sesongens høydare (så langt). Forøvrig også fortsatt strålende fornøyd med de nye Dynastar-skiene mine!

3timer-ish opp. 30 min ned?

Startzeitpunkt 10.03.2018 10:13

Kommentartitel:
Zeichen: 1000
Kommentartext:
Du musst angemeldet sein, um Kommentare schreiben zu können.