Heksfjell (30.10.2011)  4

Entfernung 7,4km
Höhenmeter 747m
Besteigungen Heksfjell (1.221m) 30.10.2011
Himingen var en naturlig øyemagnet på vei oppover i lia.
Deler av Heksfjell dukker opp før vi når Homtjønn.

Både Andersnatten og Vehuskjerringi ble vurdert, men valget falt altså på Heksfjell. Opplegget var temmelig spontant, det fikk bli så nære som mulig, og helst såpass lite mot vest så ikke gråværet skulle ta helt overhånd.

Oppladningen til turen var litt kontrastfylt, først ei herlig bålnatt på skauen fra fredag til lørdag, og så feiring av onkelbarnets 1-årsdag noen dager på forskudd, dette medførte selvsagt et litt for stort matinntak. Vi tok det derfor rolig oppover fra der vi etterlot bilen i Slåkådalen et sted.

Oppover ble det både pratet om ting som ikke har med fjell å gjøre og om ekstreme lengsler etter diverse fjellprosjekter. Vi er jo på mange måter veldig like Sondre og jeg, men han har jo tross alt opplevd en god del mer av storturer, ikke minst i år. For min del begynner Beerenbergeffekten å gå over, nå MÅ jeg snart ha en stortur i perfekt vær for å være fornøyd! Og det ligger som regel endel skjær i sjøen på veien mot en ny stortopp...

Innimellom dukka det opp typiske Lifjellmotiver som gjorde krav på oppmerksomhet og tilstedeværelse i dagens tur. Det klassiske Lifjellsmotivet er kupert fjellterreng med myrer og gransøkk hvor grana blir med et godt stykke oppover fjellsida. Et idyllisk vann gjør gjerne bildet komplett. Vi kryssa Mjella ved utløpet fra Homtjønn, ei aldri så lita perle. Herfra ble det å bakse seg gjennom litt buskas og småur og opp ei bratt side med en småbetydelig ur på vår venstre side.

På toppen av Heksfjell. Bak ses Mælefjell og Hjartdal.

Været var vekslende, og oppå platået ble vinden ganske vill av seg. Vi passerte småpytter som i seg sjøl var både spennende og idylliske, spesielt fordi de svingte sammen med fjellterrenget rundt. Selve toppen av Heksfjell ble i korte øyeblikk opplyst av sola som trengte gjennom, og det ble stemningsfulle motiver av det.

Vi ble ikke lenge på toppen, for vinden minnet om den vi opplevde på Knurrlinatten i desember i fjor, ikke like ille, men man skulle ikke slappe altfor mye av før man eventuelt kunne bli feid over ende.

Vi rusla litt nedover og fant en grei plass i ly for vinden. Her var det flott utsikt over skauplatået som ligger overfor Hjartdal. Mange fine småpytter og et flott krokete vann ved navn Tjønnstulvatn. Sånn natur liker vi! Og Himingen var et fristende mål der i øst!

Øyvind disket opp med blant annet pølse i brød under topplunsjen!:) Idylliske Tjønnstulvatn ses der nede til høyre.

Jeg tok fram restene av ei kringle som hadde ligget lenge i fryseren, den stammet fra fredagskaffen på jobben hvor jeg alltid får i oppdrag å ta resten fordi jeg er den som tåler det best der i gården, altså fordi jeg er den som trener mest. Men det er lett for de andre å si, jeg vet godt at ting kan gå over styr, derfor sparer jeg rester til seinere bruk. Både Sondre og Frigg tok iallfall villig imot, ja Frigg fikk nok kanskje en litt for raus porsjon. Sånn er det når man er glad i bikkjer og tillegger de menneskelige trekk.

Etter en stund rusla vi til topps igjen for å ta flere bilder. Jammen hustrig i dag ja! Mælefjell som jeg også er litt opptatt av hadde fått et dryss av snø. I gråværet med vind og småregn i lufta var det ikke noe spesielt fristende syn. Vi kom oss nedover igjen.

Et lite panorama ved Homtjønn. Blåtjønnfjellet ses bak.

Innimellom måtte jeg kommentere småvannas artige form, det er spennende med vill natur i miniatyr.

Dette ble ingen repetisjon på "Man kan bli lykkelig av mindre-turen" fra i fjor høst siden været var så som så. Men helsvart var det heller ikke, det var bra vi fikk tatt denne turen! Lifjell får flere besøk, bare så synd det går såpass lenge mellom hver gang...

Takk for turen!

Kommentartitel:
Zeichen: 1000
Kommentartext:
Du musst angemeldet sein, um Kommentare schreiben zu können.