Reinheimen på sitt beste (29.04.2017)

Geschrieben von arne (Arne Mæhlen) GSM

Besuche anderer PBE Billingen vinterparkering (732m) 29.04.2017
Veltdalshytta (1.180m) 29.04.2017
Torsbu (1.351m) 30.04.2017

Link til turrapport og fine bilder fra dag 1 ligger her: Tordsnose Tafjordfjella

På langtur med sprekingene mortenh (Morten Helgesen) og Garm (Gal Krokfot). Morten skal bare være med første dagen inn til Tordsnose, mens Geir Arne og jeg har planlagt en tredagerstur med overnatting på Veltdalshytta og Torsbu. Værprognosene for langhelga er gode så vi har store forhåpninger.
Geir Arne og jeg ankommer Billingen noe før Morten. Forspranget benytter vi til bestigning av Veslefjell, før vi treffer Morten ventende i sørenden av Vulueggi.
Turen over de mange Vulueggtoppene er flott, men lang og etter nedstigninga til Styggedalsvatnet gjør det godt med en nistestopp. Herfra og opp mot Tordsnose danner jeg baktroppen mens de to andre brøyter løype.
Ny matstopp før toppen av nose; Morten disker opp med nystekte grillpølser. Det gjør utrolig godt i en sliten skrott!
Etter Tordsnose skiller vi lag og Geir Arne og jeg ønsker Morten god tur samme drøye veien tilbake. Selv har vi kun igjen ei lang og flott nedkjøring til Heimste Veltdalsvatnet og Veltdalshytta. Vi når hytta idet sola forsvinner og nymånen kryper opp over Naushornet.
Det er ei trivelig og romslig hytte vi kommer til og den har mye besøk denne kvelden.
Da en viss Geir Arne har bursdag i dag blir det fin Talisker-feiring utover kvelden.

Fra Billingen vinterparkering med kartstudie før avmarsj.
Seigmenn + en seig mann på toppen av Veslefjell, 1431 moh. Den spisse toppen med lite snø i bakgrunnen er Tordskyrkja, turens siste topp.
Vestover Ottadalen mot Grotli.
Fra Veslefjell mot Vulueggi.
Morten og Geir Arne på Vulueggi. Bak til venstre ser vi Dørkampen og Blåhøe.
Fra Vulueggi og nordover. Tordsnose til høyre.
Morten på kanten ut mot Styggedalen. Tordsnose i bakgrunnen.
Geir Arne og Tordsnose.
Morten i siget over Vulueggi.
Tordsnose og Naushornet.
Morten på Tordsnose. I bakgrunnen ser vi Naushornets to topper og bak disse igjen Høgstolen med sin snøfrie sørvestvegg.
På toppen av Tordsnose, 1975 moh. Naushornet til venstre og langt bak til høyre ser vi Karitinden.
Fin-fin kjøring ned Tordsbreen.
Vi er bortom og kikker på det som stikker fram av Fieldfarehytta.
Nymåne over Naushornet. Fra Veltdalshytta.

Søndag 30/4 Det er vanskelig å komme avgårde tidlig på morran når man bor på ei turisthytte med mye folk. Vann skal hentes, ved skal bæres og gulv skal vaskes. Men kl. 10 er vi startklare.
I fint vær legger vi avgårde mot Karitinden, opp Viltløyfti og videre sørvestryggen til topps. Flott utsikt til kjente topper i øst og ukjente i vest!
Renner ned via tjern 1489 før vi setter kursen mot Karihøa. Sola steker og det blir antydninger til kladdeføre, men problemet avtar med stigende høyde. Når Karihøa og er bortom begge toppunktene. Nå venter ei fin nedkjøring til vann 1464 før kort oppstigning til høyeste Veltdalseggi, 1767 moh. Så 3 km med unnabakke før dagens siste topp, Sør for Veltdalseggi. Herfra og ned til Torsbu sklir det nesten av seg selv.
Men da vi ankommer Torsbu er det bare annekset som er tilgjengelig, selve hovedhytta med proviantlageret er nedsnødd. Og vi har ikke med nok mat i sekken, så inngangen må finnes! Ingen av oss har vært her før så det blir leting og graving rundt hele hytta før vi lykkes med å lokalisere inngangen. Og etter mye strev kommer vi oss inn og får fyr i ovnen. Snart er hytta varm og middagen klar.

Tordsnose fra Veltdalshytta.
Geir Arne utenfor Veltdalshytta, klar for nye topper.
Sørvestryggen opp til Karitinden.
Toppen i sikte!
Garm på toppen av Karitinden.
Herlige tafjordfjell i vest!
Geir Arne poserer foran Karitinden og Pyttegga.
Karihøa nærmer seg.
Karihøa, 1782 moh. med Karitinden bak.
Med kurs mot Sør for Veltdalseggi.
Sør for Veltdalseggi, 1577 moh. Bak ses Karitinden og Veltdalseggi.
På leting etter inngangsdøra!

Mandag 1. mai Kryper ut av Torsbusnøhula mandag morgen for å bli møtt av sol fra skyfri himmel! Vi har en lang tur foran oss så vi starter tidlig. Første (s)topp er Nordre Bolla. Her skiller vi lag. Geir Arne mangler Sponghøe så han tar peiling på denne mens jeg går til Høggøymen. Når Høggøymen og finner ut at høyeste punkt er noen hundre meter lenger sør enn angitt på PB. Ikke lenge etterpå dukker Geir Arne opp.
Fra Høggøymen går turen til Låggøymen og så til Tordskyrkja. Fra Tordskyrkja nordover og ned i Tverrådalen før vi dreier sør og går ut Torddalen. Vi er nede ved Billingen igjen ved 19-tida, slitne men meget godt fornøyde.
Takker for en kjempefin tur!!

Torsbu med Hammaren i bakgrunnen.
Nordre Bolla.
Fra toppen av Nordre Bolla, 1628 moh. mot Karitinden og Pyttegga.
Geir Arne på den "nye" Høggøymen.
På Låggøymen, 1577 moh. Bak ser vi noen av toppene vi rakk å besøke i helga.
Låggøymenrypa.
Mellom Låggøymen og Tordskyrkja.
Fra Tordskyrkja, 1513 moh. med Gøymene bakenfor.
Tilbakeblikk nordover Torddalen. Tordskyrkja litt til høyre på bildet.

Benutzerkommentare

Kommentartitel:
Zeichen: 1000
Kommentartext:
Du musst angemeldet sein, um Kommentare schreiben zu können.