Tromsdalstinden via Sherpatrappa (08.10.2017)

Geschrieben von Bekki (Rebekka Holmgaard)

Startpunkt Fjellheisen (50m)
Fjellheisen og Fjellstua (423m) 08.10.2017
Steinbøhytta (542m) 08.10.2017
Værfløya Panorama Utsikt (642m) 08.10.2017

Målet for dagen var å gå Sherpatrappa opp til Fjellstua og videre bort mot Tromssdalstinden. Så æ kjørte til Fjellheisen og parkerte der, og oppdaget at de faktiskt har gratis parkering for 2-3 motorsykkler. Fulgte skiltan mot Fløya via aksla, og ved Lilleaksla på 150 meters høyde startet selve Sherpatrappa, som i år består av 922 trappetrinn i følge Tromsø kommune, men sherpaene fra Nepal ska visstnok bygge fleire trinn neste år. Etter å ha gått opp trappa ble det å nyte utsikten fra Fjellstua før æ fortsatte mot Steinbøhytta for å spise litt. Fulgte stien videre mot Værfløya og Fløya og videre mot Bønntuva.

Utsikt over Tromsøya fra Fjellstua
Toppvarden på Bønntuva, med utsikt mot Straumsfjorden.

Et lite stykke nedenfør Bønntuva er det en fin sykkelsti å følge ned til grusveien nært Pikevatnet. Forlatte veien her for å krysse elva der stien opp mot Rødryggen startet. Det er god sti med røde merker helt inntill det går å se toppvarden .

Pikevatnet, med Tromsdalstinden bak til venstre og Rødryggen til høyre.
Toppvarden på Rødryggen, med utsikt mot Tromsdalstinden dekket av skyer.

Fra Rødryggen fortsatte æ mot Salen uten å finne meir en korte strekninger med sti, intill æ fannt stien som kommer opp fra Tromsdalen og går videre opp mot Tromsdalstinden. God merket sti, som dokk forsvinner korte perioder der det er mykje stein. Ved ca 1050 moh kom æ inn i tåka var det litt duskregn som overgikk til lett snyfall ved 1100 meters høyde. Jo nermere toppen æ kom jo meir sny blei det på steinene så æ fikk trø varsamt. Men etter hvert så kom æ til toppen i lett tussmørke.

Frost og litt sny ved ca 1180 meters høyde
Masse sny ved toppvarden på Tromsdalstinden, 1238 moh.

Frem for å sette hånda på toppvarden og så snudde æ for å gå direkte nedover. Æ hadde egentligen tenkt å gå den nordlige ruten ned til Tromsdalen, men med tanke på været og tussmørket føltes det tryggere å gå samme vei tilbake ned for fjellet. Snyen hade også trekt sæ litt lengre ned på fjellet, men det gjorde det på en måte bare letter å se konturene av steinene. Halvveis ned mot Salen, når det ikkje lenger var sny å se, hadde det blitt så mørkt at æ fikk sette på mæ hodelykt. Fann etter hvert stien nedover og fulgte den helt ned til Tromsdalen. Lett duskregn helt ned til 400-500 moh, deretter tørrt i luften men litt gjørmete stier på enkelte plasser. På 300 moh går stien sammen med en grusvei som æ fulgte videre inn i Tromsdalen. Gikk litt fra grusveien for å stoppe ved Dalheim og spise brødskive. Deretter tilbake til grusveien og fulgte den til den Gjetarsteinen og videre på asfaltert bilvei tilbake til Fjellheisen der motorsykkelen ventet på mæ.

Høydeprofilen viser opp til 30 m for høyt ved startpunktet og Pikevatnet, og opp til 60 m for lavt på tur opp Tromsdalstinden

Benutzerkommentare

Kommentartitel:
Zeichen: 1000
Kommentartext:
Du musst angemeldet sein, um Kommentare schreiben zu können.