Ranastøngji med naboer (16.09.2017)

Geschrieben von arne (Arne Mæhlen) GSM

Storebottegge Ø3-1 (1.818m) 16.09.2017
Storebottegge Ø4 (1.812m) 16.09.2017
Besuche anderer PBE Hydalsvegen automatbom (1.062m) 16.09.2017

Tur alene. Kjører opp Hydalsvegen sent fredag kveld i et forferdelig regnvær. Er spent på om noe av dette kommer som snø i høyden!
Parkerer i et grustak v/Munnen og overnatter her. Jeg står tidlig opp neste dag og er derfor førstemann i løypa.
Været er fint og det er lett å følge stien oppover langs Lysebåttåni. Etter drøye 2 km krysser stien åa og det blir brattere, men heldigvis ingen snø å se! Jeg går stien enda en km før jeg dreier skarpt østover og tar meg opp på Lysebottskarvet. Her treffer jeg på nysnøen og de 2 km bort til første toppen blir lange og glatte. Såpeglatt og grov ur på sitt verste!
Men til slutt står jeg ved varden å kan sette meg ned og nyte utsikten. Skodda kommer og går, men akkurat i passe mengder.
Fortsettelsen bort til Østre Ranastøngji er lettgått og snart står jeg på en ny flat attenhundremetring. Det er fin utsikt herfra også , men en kald trekk gjør at jeg haster videre mot hovedtoppen.
Da det flater ut treffer jeg på merkinga som fører bort til trig.punktet. Det har nå blitt sol, så det blir en lang rast med studier av ubestegne topper rundt omkring.
Mens jeg sitter her kommer en mann og hans hund. De har hytte i området og dette er bestigning nr. ørten! Men han har aldri visst at høyeste Ranastøngji er 3 meter høyere og ligger 200 meter lenger vest. Så han får seg også en ny topp idag!
Nå fortsetter jeg videre nordvestover, drøye 100 hm ned og så opp på Storebottegge Ø4. En liten uanselig topp på dette enorme fjellet, men den gir fin utsikt over Hestebotnen og Rankonose. Videre til Storebottegge Ø3 som nok ikke er høyeste kul på dette platået. Toppen har bare 4-5 meter i pf. Høyeste topp ligger imidlertid 450 m lenger øst, er ca, 1818 meter høy og har en pf på omtrent 25 m.
Fra siste topp legger jeg nå kursen sørover og tar meg ned i Lysebotnen igjen hvor jeg møter stien. Nå er jeg ikke alene lenger; masse folk på tur både opp og ned.
Ranastøngji er tydeligvis et populært turmål!

Herfra er det merket sti helt opp til trig.punktet på Ranastøngji. Jeg følger stien et stykke.
Lettgått opp langs Lysebåttåni.
Utsikt mot Hydalsbergi på sørsida av Hydalen.
Vavatnet.
Litt av Ranastøngjimassivet dukker opp. Heldigvis ingen snø å se ennå!
Fra Lysebottskarvet og opp mot 1900 m.
Foræderisk ur!
Endelig dukker den opp; Øst for Østre Ranastøngji.
Flott varde på Øst for Østre Ranastøngji, 1870 moh.
Skodda kommer og går over Hydalsberget.
Vi ser Rankonosi med Grindane bak.
Nordøstover mot Hugakøllen.
Ranastøngji fra Østre.
Mot Østre. Det meste av terrenget ser slik ut. Ikke mye som vokser her.
Øst for Østre fra Østre.
Østre Ranastøngji, 1888 moh. En flat topp med et mulig toppunkt her.
Trig.punktet på 1900 moh. Hovedtoppen som er 3 meter høyere ruver i bakgrunnen.
Flott utsikt mot kjente 2K-topper i Jotunheimen.
Hurrungane i det fjerne.
Fra Ranastøngji, 1903 moh. og mot trig.punktet som er 3 m lavere.
Mot Høgeloft.
Storebottegge Ø3. Den "nye" toppen et eller annet sted uti steinørkenen der.
Storebottegge Ø4.
Oppå Storebottegge Ø4, 1812 moh.
Hestebottjernet i Hestebotnen.
Et og annet polarlusegras er å se.
Noen døde lemen å se, men ingen levende.
Snart nede igjen. Tilbakeblikk oppover Lysebotnen.

Benutzerkommentare

Kommentartitel:
Zeichen: 1000
Kommentartext:
Du musst angemeldet sein, um Kommentare schreiben zu können.