Svartdalspigger mm (19.08.2017)

Nørdre Svartdalspiggen (2.137m) 19.08.2017
Store Svartdalspiggen (2.174m) 19.08.2017
Søre Svartdalspiggen (2.065m) 19.08.2017

Værmeldingen så OK ut, men usikker. Vi gambla på at dette var helga vi endelig skulle få til sommerens drømmetur (les: Turplanleggerens drømmetur ;).

Vi tok siste båt til Gjendebu, og gikk trøstig mot Svartdalen med forholdsvis tunge sekker. Oppstigninga gikk over all forventning, og vi kunne finne oss en plass for å slå opp teltet. Litt nordafor oppstigninga til Store Knutsholstind, på venstre side av elva, fant vi en fin plass på en haug som ikke var alt for våt. Jammen var det mye vann her nå! Ikke så rart kanskje med tanke på alt regnværet som har vært i det siste...

Planen var alpin start, og vi hadde klokka på 0600. Det hølja ned. Ble enige om å sove en time til. Like ille. Klokka åtte regna det fortsatt, men vi startet morgenritualet. Ventet til ca 0930, men da måtte vi gå. Hadde sett oss ut et snøfelt for å komme opp på ryggen til Svartdalspiggene. Da vi nærmet oss så vi at dette var for bratt uten stegjern, så vi krysset noen morenehauger og kom oss på den varda stien opp ryggen. Lettgått, og fint helt til topps på Nørdre Svartdalspiggen. Litt knoting for å finne riktig veg til Store, men fant fram til slutt.

Matpause på Store, før vi gikk litt tilbake til omgåelsen for å komme videre. Vi traff tre unge sprekinger på turen, som valgte rappell ned fra Store. De sa sjøl at de nok ikke sparte tid på dette, men at det var morsommere (hver sin smak tenker Sekretæren ;)).

Vi brukte lang tid bortover ryggen da Sekretæren ble hardt angrepet av høydeskrekk.. Men med div omgåelser kom vi oss videre, og opp til Langedalstind gikk det greit. Greit ned fra den også. I skaret mot Mesmogtind ble det litt diskusjon om det var realistisk å få med alle toppene som var planlagt. Vi konkluderte med at Mesmogtind i alle fall skulle med ;)

Hadde på oss seler, tok med tauet (30 m), noen slynger og litt sikringsutstyr til den gulentrekanten. Sekkene ble igjen i skaret. Fant vardene, og greit oppover. Det vi antar er den gule trekanten forserte vi lett med det lille tauet som var tenkt som rappellfeste. Turplanleggeren klatra opp usikra og festa dette slik at den usikre Sekretæren kom seg opp.

Videre til topps var det grei skuring. Ned igjen tok vi en liten rappell ved det vi antar er den gule trekanten. Ellers ingen utfordringer på tross av vått fjell/våte steiner.

Så glad kan man bli når man når en av drømmetoppene sine:

Tilbake ved sekkene og ned mot brebotn mellom Langedalstind og Kvitskardstind. Liten vurdering om vi skulle gå til Langedalstind Sør og Midtre, men fant ut at vi måtte velge mellom dem og Kvitskardstind med Oksle pga tida (kunne bli mørkt) - og da var valget enkelt.

Tok oss et godt stykke ned, litt utfordrende på de våte steinene (og en del sva), men kom oss forholdsvis greit opp i skaret til Kvitskardstind. Her så vi de vi traff tidligere på dagen, som hadde fulgt ryggen hele vegen. Vi kom oss greit på toppen av Kvitskardstind - sjøl om det begynte å røyne på. Flott varde! Klokka hadde nå passert 2000, og vi visste det ble mørkt ca 2200. Skal vi ta med Oksle? Det er jo ikke langt... Skodda låg tjukk, og det snødde og blåste. Fornuften seiret. Retur til ca 2040 MOH, før vi tok oss langs fjellsida mot snøkanten/brekanten.

Fantastisk å kunne ta en haug med høgdemeter i forholdsvis mjuk snø. Da vi kom til enden av breen, begynte det å skumre for alvor. Litt uvegsamt på svaene nedenfor breen, så vi kryssa breelva og tok oss ned på venstresiden av den.

Da vi kom på T-stien i Svartdalen var det mørkt "på rett". Laaaaangt tilbake til teltet, som vi fant med stor glede litt over kl 2300. Skal si det smakte med en "fjellpils" :)

Sjøl om været ikke var på vår side (forlenget nok turen med en til to timer at det var så vått på steiner og berg) - var det likevel en tur vi kommer til å huske som veldig fin.

Tunge skyer, tung kropp og god sovepose tilsa at det ikke ble toppstøt på Store Knutsholstind dagen etter. Lat morgen, god tid tilbake til båten og kos ble fasiten denne dagen. Står der neste sommer også den ;)

PS! Vi fant - overraskende nok - en rød tegnestift i grusen ved brygga på Gjendebu - til stor glede for aktive peakbookere med enkel humor. Morten bør vurdere å legge inn denne som et element...

Benutzerkommentare

Kommentartitel:
Zeichen: 1000
Kommentartext:
Du musst angemeldet sein, um Kommentare schreiben zu können.