Beinn a'Ghlo (03.07.2017)  5

Geschrieben von GeirL (Geir Lie) GSM

Startpunkt Loch Moraig (340m)
Endpunkt Samme (340m)
Beinn a'Ghlo - Carn Liath (976m) 03.07.2017
Beinn a'Ghlo - Carn nan Gabhar (1.121m) 03.07.2017

Beinn a'Ghlo - 3 Munros med vanskelige navn

Ettersom dagen i forveien hadde blitt brukt på Safariparken i Blair Drummond, fikk jeg "lov" til å "bagge" noen nye Munros denne mandagen. Det var meldt bra vær og i Scotland betyr dette at det stort sett var overskyet, med gløtt av sol og enkelte regnbyger. Samt en til tider sur vind.
Den vanligste veien å bestige alle disse tre munroene er å starte med den nærmeste; Carn Liath. I et forsøk på å være litt utradisjonell bestemte jeg meg for å gå motsatt vei. Denne retningen gav ly for vind og regn lenger, samt sparte meg for en laaang vandring på grusvei mot slutten.

Carn Liath sett fra nær parkeringsplassen (etter turen).

Det er parkering for rundt 10 biler ved Loch Moraig, hvor turen starter med 5 km vandring på grusvei. Deler av disse 5 kilometerne gikk jeg en kortere rute, men dårlig sti gjorde at jeg like godt kunne ha fulgt den litt lenger grusveien. Etter hvert går veien over til meget god sti som stiger opp mot dalen på vestsiden av Airgiod Bheinn. Et lite stykke oppe dalen derimot, er det slutt på luksusen. Da blir stien en gjørmete og glatt affære. Her møtte en tilsynelatende meget sliten turgåer (hilste ikke tilbake), som var svart til langt over knærne. Jaha, tenkte jeg, men kom meg med forsiktighet og en del trasking i lyngen utenfor stien, forbi det verste. Vel oppe i sadelen (847 moh) mellom de to første munroene, satte jeg fra meg sekken og trasket de siste 280 høydemeterne opp til toppen. På vei opp kammen var det overraskende kraftig sidevind og hette og hansker måtte nå benyttes. Det er tre hauger med stein på toppen og det er (selvsagt) den siste som er det høyeste punktet. På vei tilbake fra topp punktet kom jeg i prat med en meget trivelig dame (Andrea) som nettopp hadde begynt å samle på munros. Vi ble sittende å prate i sikkert en time før sulten (og klokken) påpekte at det var på tide å komme seg videre.

Forlater parkeringen ved Loch Moraig rett før kl 0900.
God grusvei, men ingen broer... Carn Liath (hvor jeg kom ned) til venstre.
Meget god sti mot Airgiod Bheinn (gikk ikke over den).
Gjørmete og bløtt lenger oppe i dalen.
Nærmer meg topp punkt nummer 2 (1 meter lavere enn høyeste punkt).
Fornøyd turgåer på "luretoppen" (den med varde).

Etter kaffe og lunsj i sadelen, satte jeg kursen mot Munro nr 2 (helt umulig å uttale). Nå begynte jeg å møte litt flere fjellvandrere, alle på vei i den tradisjonelle retningen. Været fortsatte med lette regnbyger og enkelte solgløtt, og jeg fokuserte på jevn rask
gange opp mot toppen. Vel oppe, ble det med bildene før jeg raskt fortsatte videre ned kammen mot dagens siste topp. Her blir terrenget litt brattere og fascinerende og man får litt mer høydefølelse. Jeg nådde Carn Liath (eneste av toppnavnene jeg har klart å lære meg) etter 6 timer på tur. Nå var det blitt slutt på regnbygene og litt varmere, så jeg hadde en fin pause på toppen, med flott utsikt, spesielt sørover.

Toppen av Braigh Coire Chruinnbhal, 1070 moh.
Veien videre mot Carn Liath.
Flott tilbakeblikk mot de to første toppene...
Toppen av Carn Liath, 976 moh.

Jeg visste at nedstigningen fra Carn Liath var bratt, men det gikk lettere enn fryktet og jeg var forholdsvis raskt nede på grusveien igjen. Derfra var det bare rundt 2 km tilbake til bilen, hvor jeg ankom kl 16:10. Her traff jeg tilfeldigvis Andrea igjen, og vi pratet i nok en time før det var på tide å kjøre tilbake til hytten i Pitlochry. En flott dag i det skotske høylandet.

På vei ned sørsiden av Carn Liath. Parkeringen kan skimtes lenger fremme.

Benutzerkommentare

Kommentartitel:
Zeichen: 1000
Kommentartext:
Du musst angemeldet sein, um Kommentare schreiben zu können.