Maradals- og Styggedalsryggen (25.07.2017)

Geschrieben von 500fjell (Sondre Kvambekk) GSM

Sør for Sentraltinden (2.130m) 25.07.2017
Store Styggedalstinden Østtoppen (2.387m) 25.07.2017
Besuche anderer PBE Skagadalshytta (1.345m) 25.07.2017

Denne uken var i utgangspunktet satt av til en rekke spennende føringsturer i høyfjellet sammen med Gunnar. Livet er fullt av kontraster, på godt og vondt, men dessverre i noen tilfeller så vondt at smerten krever tid, lang tid, for å i det hele tatt lindres.. Marianne, samboeren til Gunnar, som også var en nær bekjent av meg personlig, gikk bort i en tragisk ulykke på Skørsnøse for tre uker siden. Sommerferien tok en helbrå vending, og meningsløsheten med det vi driver med ble så fullstendig åpenbar.. At Gunnar likevel ønsket å bli med på et par av turene vi hadde planlagt synes jeg er beundringsverdig. Det er jo på fjellet både Gunnar og Marianne fant både glede, livsgnist og mening. Jeg krysset fingrene for at de neste dagene kunne være et ørlite bidrag til at Gunnar på sikt kunne finne tilbake følelsen av flyt i livet ved å legge til rette for tilstedeværelse, den gode samtalen og la tankene sveve oppe blant landets øverste tinder..

Gunnar på vei oppover i Skagadalen.

Møtte Gunnar på Turtagrø mandag kveld. Det var godt å møtes igjen for første gang etter det som hadde skjedd. Etter en kjapp ompakk vandret vi i vei opp til Tindeklubhytta der vi slo oss til for natten. Været så lovende ut for neste dag, i alle fall ut mot ettermiddagen. Vi møtte et par kjenninger av meg, Petter og Randi som tilfeldigvis hadde planlagt samme tur. I og med at vi visste at det var ganske råtten snø på breene valgte vi å samkjøre litt ved å gå sammen i taulag over breene. Planen var Maradalsryggen og ut Styggedalsryggen.

På Bandet med Store Midtmaradalstinden bak.

Kl. 05.50 startet vi fra Tindeklubhytta. Det var mildt i lufta, skyet, men toppene var fri for tåke. Dette så lovende ut! Gunnar var selvsagt spent, både i forhold til turens krevendehet i tillegg til sin egen form og motivasjon. Jeg var aldri i tvil om at han kom til å fikse det! Det har smeltet mye snø i lavlandet, men oppe på toppene ligger fortsatt en del rester fra vinteren. 30 meter under Bandet er det er par breglepper som begynner å åpne seg. Petter og Randi hadde vært på rekognosering dagen i forvegen, og da hadde Petter gått igjennom en snøbru med foten. Viktig å holde godt ut mot vest her.

På vei over Slingsbybreen.

Fra laveste punkt på Bandet skrånet vi over på Midtmaradalssiden og traverserte østover til vi kom til innsteget på Berges Chaussé som er et hyllesystem som fører over til Slingsbybreen. Det var fortsatt litt fuktig på steinene etter gårsdagens nedbørsskyll, så det var viktig å trå varsomt. Kom oss over Slingsbybreen, men måtte gå litt taktisk i forhold til sprekkområdene. Mange lumske snøbruer for tiden. Videre fulgte vi et skrådrag opp til Maradalsryggen. Vanskelig å kjenne igjen detaljene opp her siden sist, men kjente meg igjen helt i øvre del der man må litt opp mot venstre før man vender mot høyre og må gjennom en trang sprekk. Gjelder å ikke være for stor om man skal komme seg gjennom den!

Forsert Slingsbybreen. Storen tårner i bakgrunnen.
Oppe på Maradalsryggen.
Mot Gjertvasstinden.
En pust i bakken.

Tok en matbit på ryggen. Sola begynte å titte fram og varmet godt. Skulle nesten tatt med kortbuksa likevel! Hadde brukt rundt tre timer opp hit fra hytta. Videre var det lett klyving noen meter oppover før det var på med tauet ut et luftig punkt på østsida av S3. Siden Gunnar samler på PF>30m topper fortsatte vi direkte mot Nørdre Maradalstinden. Holdt snøflanker i vestsida på ryggen før vi etter hvert skar oss opp mot toppen. Etterpå rundet vi også ned i vestsida (viktig å gå langt nok ned) før vi kom oss opp på ryggen igjen bortover mot Sentraltinden. Noen kinkige punkter her og der i tillegg til en rappell ned fra Sør for Sentraltinden. En del snø videre i vestsida på Sentaltinden, fylte opp flaskene en plass der det sildret litt vann. På toppen av Sentraltinden tok vi en god og velfortjent pause. Første rygg har vi nå lagt bak oss!

Gunnar forserer dagens første klatreutfordring opp mot S3.
På Maradalstinden S3 med Storen og Sentraltinden i bakgrunnen.
Jubel på Nørdre Maradalstinden. En av de mer bortgjemte toppene i Hurrungane.
Maradalsbreen. Jotunheimens fineste isbre!
Det går framover!
Tilbakeblikk over Maradalsryggen.
Gunnar på toppen av Sentraltinden.

Vi lå godt i rute, og etter hvert brynet vi oss videre ut mot Styggedalsryggen. Ned fra Sentraltinden er det noen bratte partier, så firet Gunnar ned noen plasser der. Deretter ble terrenget slakere, men snø fra tidligere i vinter gjorde Styggedalsryggen smal som en knivsegg. Til tider svært luftig. Tok på oss stegjern som ble brukt helt opp til vesttoppen på Styggedalstinden. Mørke skyer hadde trukket inn fra øst, og jeg fryktet at det ville brygge opp til tordenvær. Heldigvis var det ikke mer enn tåke, men et par saftige haglbyger som varte helt til vi kom ned i Gjertvasskaret. Ikke lange stoppen på Styggedalstinden Østtoppen. Fulgte snøflanken ned til skaret, men måtte være obs idet vi forserte den ene gleppa. Fra Gjertvasskaret klatret vi til topps via kløfta på høyre side. I øvre del var det nokså isete, så fikk til og med bruk for den ene isskruen jeg hadde tatt med.

Bortetter Styggedalsryggen.
Kort stopp i tåke og hagl på Store Styggedalstinden Østtoppen.
Gjertvasstinden dukker frem.
Bratt snøbakke og forsering av bresprekk ned fra Store Styggedalstinden.
Opp isbakken mot Gjertvasstinden.
Gunnar på toppen av Gjertvasstinden - hans siste 2000-metring i Hurrungane! :)
Handshake på toppen av Gjertvasstinden. Jeg gratulerer! :)

Gjertvasstinden ble Gunnar sin siste 2000-metring i Hurrungane, og jeg gratulerer så meget! Det er ikke alle som kan si at de har gjort :-) Randi og Petter var like i hælene på oss, så da passet det jo greit å gå sammen i taulag ned Gjertvassbreen også. Også her, mange lumske snøbruer og skikkelig våt og slusjy snø. Klissklass i skoene.. Spesielt øvre sprekken før skaret begynner å bli ganske så åpen. Spent på hvor enkelt det blir å forsere den senere i sommer.. Vi fortsatte ned til Styggedalsbreen og krysset denne før vi pakket sammen tauet.

Retur fra Gjertvasstinden med Gjertvassbreen langt der nede.
Taulag ned Gjertvassbreen. Våte sko..
Tilbakeblikk opp mot de høye tinder i nærheten av Styggedalsbreen.

Siste stykket var grei vandring over til Tindeklubhytta mellom Kolnosi og Nørdre Skagastølstinden. Framme kl. 19.00 og kunne fortsatt nyte kveldssola en god stund mens vi ventet på Karoline (stedatteren til Gunnar) som skulle komme opp senere på kvelden og bli med oss på Storen neste dag.

Takk for turen, Gunnar! :)

Kart

Benutzerkommentare

En helt spesiell tur!

Geschrieben von Gunski 29.07.2017 10:04

Tusen takk for en fantastisk tur Sondre. Marianne var med oss i tankene hele veien!

Kommentartitel:
Zeichen: 1000
Kommentartext:
Du musst angemeldet sein, um Kommentare schreiben zu können.