Vehusknausen - Kristiansands K-topp (26.05.2017)

Geschrieben von knutsverre (Knut S. Andersen) GSM

Espestøl P-lomme (230m) 26.05.2017 08:52
Vehusknausen - klyvepunkt (250m) 26.05.2017 09:11

Ingen sti til Vehusknausen

Etter overnatting i Kristiansand kjørte vi Setesdalveien forbi Mosby til Høye der vi tok av mot venstre inn på Mestadveien. Hold mot høyre i en slak sving her. Fortsatte til veis ende ved gården Espestøl der vi satte fra oss bilen i utkanten av en snuplass på Espestøl P-lomme.

Flott kveld i Kristiansand 25. mai
Parkeringsmulighet i utkanten av snuplassen ved Espestøl

Veien videre er stengt med bom. Vi gikk grusveien innover mot Bjorvannet på jakt etter vei/sti til hytten som ligger ved SØ-siden av vannet. Som flere andre gikk vi rett forbi denne stien, kom for lang innover, og valgte å krysse gjennom skog/mark til vi kom til hytten. Etter å ha gått gjennom en grind og over en støpt demning kom vi til Ole Petter sitt Vehusknausen - klyvepunkt. Der det tidligere hadde vært en stige, lå det nå bare noen råtne trerester igjen etter stigen. Vi kom oss greit opp uten hjelpemidler, og fortsatte gjennom bratt og tilgrodd terreng opp mot toppen. Her har kartverket vært så generøs at de har koordinatbestemt to steder her oppe, nemlig - Fot bolt og Høyeste topp. Disse stedene ligger bar 3-4 m fra hverandre med en høydeforskjell på 12 cm!! Oppsøkte selvfølgelig koordinatene for høyeste topp 433507 6454819!
Oppdaget i ettertid at det skal være en varde her oppe. Den fant ikke vi. Den ligger nok på et høydedrag ca 50 m NNV for trig-punktet, på et sted som er marginalt lavere enn ved Kartverket sine koordinater.

Bolt og høyeste punkt
Vehusknausen
Astrid ved trig-merket på kommunetoppen i Kristiansand

På returen valgte vi en annen rute litt lenger sør. Ingen veldefinert sti her heller, men relativt greit terreng uten bratte partier. Hyggelig prat med konen på gården Espestøl da vi kom ned igjen. Hun kjente ikke til at det skulle være satt opp noen ny stige, men bekreftet våre antagelser om at dette var flått-terreng. Og ganske riktig - de ble avflåtting etter turen for oss begge.

Benutzerkommentare

Grattis med nye topper!

Geschrieben von LivogKristen 31.05.2017 17:48

Vi gikk både opp og ned der du gikk ned. Bonden på gården sier at det er greieste veien. Vi fant en svak sti der, mistet den og fant en ny.

Sv: Grattis med nye topper!

Geschrieben von knutsverre 31.05.2017 18:03

Takk for kommentar! Skulle ha lest rapporten deres før turen. Da hadde vi unngått klyvingen. Enig i at det er antydning til sti der vi gikk ned, men ingenting sammenhengende.

Kommentartitel:
Zeichen: 1000
Kommentartext:
Du musst angemeldet sein, um Kommentare schreiben zu können.