Blåhåmmårkleppen. Alene. (12.04.2017)  4

Höhenmeter 623m
Besteigungen Blåhåmmårkleppen (1.007m) 12.04.2017
Østre Falkfangarvola (1.020m) 12.04.2017

Etter en rolig start på dagen reiste jeg til Bjørneggen i Meråker for å ta både Blåhåmmårkleppen og Vestre Falkfangervola. Kom i gang i tretida og gikk i scooterløype i lia NØ for Hårrådalen. Scooterkjørig i utmark uten i næringsvirksomhet er ikke bra så jeg irriterte meg over at jeg benyttet meg av scootersporene. Men det er nå slik at vi benytter det letteste terrenget og løypene. Det er også verdt å legge merke til at det blir tett med scooterspor utenom merket løype og kjøring over barrabber som ødelegger vegetasjonen.

Etter ca 8 km, ved Klukskaftet, tok jeg av fra merket scooterløype og fulgte et annet scooterspor en km i retning Blåhåmmårkleppen. Det ble langt oppover, men etter 2,5 timer var jeg endelig oppe. Bortover mot Vestre Falkfangervola så det flatt og fint ut å gå. Klarte også å sikte ut toppen fra Blåhåmmårkleppen i det flate terrenget så orienteringen skulle gå greit bortover. Toppen lå rett bak Østre Falkfangervola som syntes nokså tydelig. Det gikk raskt bortover og jeg rundet Østre Fakfangervola og så bort på det som jeg trodde skulle være Vestre Falkfangervola. Den så enorm ut og det virket som om det var mange km bort dit. Det skulle egentlig bare være omtrent en halv km. Trodde derfor jeg hadde gått forbi Østre Falfangervola uten å være klar over det og gikk opp på toppen jeg nå mente var Vestre Falkfangervola. Men den gang ei, oppe på toppunktet møtte jeg skiltet "Østre Falfangervola". Toppen som så ut som om den var mange km borte og veldig høy måtte allikevel være Vestre Falkfangervola. Vel, det var ennå lenge til det ble mørkt så jeg bestemte meg for å gå opp på neste topp, Vestre Falkfangervola, selv om det så både langt og høyt ut.

Men det gikk imidlertid veldig raskt ned igjen og bakken oppover gikk også veldig raskt og lett. Øyemålet ga meg et puss her og det var verken langt eller veldig mye stigning. Virret litt omkring oppe på toppen for å være sikker på at jeg var på høyeste punktet, tok et par bilder og satte raskt utfor for å komme inn på scootersporet nede i Hårrådalen. Etter et par km tok jeg en liten rast med Kvikk Lunch og Solo og kikket meg tilbake. Så Vestre Falkfangervola fint med en lite kolle bakenfor. Hva var denne kollen? Den sto da ikke på kartet, eller......, var det et høyere punkt litt bakenfor høydene der jeg hadde virret rundt og ikke sett meg noe særlig omkring. Tja... jeg husket at når jeg gikk oppover bakken mot toppen var det noe til venstre for meg med noen installasjoner på. Jeg hadde ikke vurdert dette videre i det hele tatt når jeg gikk oppover. Jeg tok frem kartet og det stemte jammen det, selve toppunktet lå på syddelen av topplatået. Søren, gikk et virkelig ikke å se seg såpass rundt når en var der oppe. Jeg var imidlertid litt stressa pga at mørket snart ville komme så det hadde gått veldig raskt oppe på toppen. Skulle jeg gå opp de 100 høydemetrene og de to km? Nei, mørket ville komme på meg og selv om jeg hadde hodelykt i sekken kunne jeg få problemer. Dessuten var det jo ikke sikkert at jeg ikke hadde vært på toppunktet heller! Påskekrimmen, Nedgravde Hemmeligheter, ville jeg heller ikke miste. Siste episoden av totalt tre hadde jeg lyst til å få med meg. Jeg fortsatte derfor nordover og ned i Hårrådalen og traff snart scooterspor som noen km senere kom inn på den merkede scooterløypa som jeg hadde gått noen timer tidligere og i åtte-tida var jeg tilbake til Bjørneggen etter å ha hørt summing fra scootere og kjent eksoslukt de siste km.

Etterord:
  • GPS-sporet viser tydelig at jeg ikke har vært på Vestre Falkfangervola
  • Det var tre mordere i "nedgravde hemmeligheter"
  • Scooterkjøring utenom merket løype utenom næring er ulovlig
  • Jeg hadde hatt en flott tur til et område jeg må tilbake til.
Blåhåmmårkleppen sett fra oppstigningen fra Hårrådalen
Alltid fine skilt på toppene i området her.
Vestre og Østre Falkfangervola ses bak en mørk skygge rett i mot Fongen sentralt i bildet.
I sadelen mellom Østre og Vestre Falkfangervola.
I ei lita pause etter nedkjøringen fra Vestre Falkfangervola begynte jeg å få mistanke om at jeg ikke hadde vært på selve toppunktet, men et annet toppunkt et par hundre meter for langt mot NV. Jeg tror toppunktet stikker så vidt opp i bakkant helt til høyre i bildet.

Benutzerkommentare

Kommentartitel:
Zeichen: 1000
Kommentartext:
Du musst angemeldet sein, um Kommentare schreiben zu können.