Ei gammel klabbete geit (08.04.2017)

Geschrieben von Þróndeimr (Christian Nesset) GSM

Startpunkt Three Sisters Dam (1.700m)
Tourcharakter Randonnée/Telemark
Tourlänge 5h 00min
Entfernung 12,6km
Höhenmeter 743m
Karte
Besuche anderer PBE Old Goat Glacier Viewpoint (2.450m) 08.04.2017
Three Sisters Dam Winterparking (1.700m) 08.04.2017
Prærieulv på Spray Lake

Etter en dårlig start på dagen (fant ikke lua!) og mye om å men om hvor jeg skulle gå endte jeg med å prøve meg på ei rute opp mot Old Goat Mountain (3120m) fra demningen. Det skulle jeg aldri ha gjort, innmasjen var lang og seig, mest på grunn av langt dårligere snø enn antatt i skogen. Pil råtten snø gjorde at jeg brukte dobbelt så lang tid opp dalen mot Old Goat Glacier. Da jeg endelig kom meg opp fra skogen og på ny snø var det så langt på dag allerede at nysnøen var våt. Det ble til tidenes klabb, hele veien opp fra dalbunnen på 1900 opp til 2400m hvor jeg til slutt gav meg. Heldigvis byr turene her på nye opplevelser så og si hele tiden. Fikk sett min første prærieulv som tasset over innsjøen da jeg gikk fra demningen.

En trøtt prærieulv!
En av mange ryper i skogen
Snøen så fin ut, men det var den ikke

Oppe på 2200m stoppet jeg opp for å se an terrenget videre oppover langs Old Goat Glacier. Planen min ut fra kartet var å gå tett inntil ei bratt fjellside, men sola sto rett på fjellsida og det var svært varm så jeg vurderte å gå ned til en ganske høy og fin morenerygg som gikk hele veien opp dalen mellom isbreen og fjellsida. Mens jeg vurderer går noen små skred ned fjellsida ca 500m forran meg, startet som små snøballer fra toppen, 200 høydemeter over meg. Ca halvveis nede var de tunge nok til å utløse større flak som rant fort nedover og stoppet i gropa til moreneryggen. De neste to minuttene gikk det skred, en etter en som en dominoeffekt langs hele fjellsida ned mot meg hvor det nærmeste skredet passerte 30m foran meg. Jeg sto forøvrig trygt, og hadde ei linje med ordentlig skog som gikk opp fjellsida og skjermet meg der jeg sto. Trelinja var ca 50m bred og gikk 100 høydemeter oppover fjellsida. Snørasene fortsatte bak meg til fjellsida tok slutt 100m lengre nede.

Topplaget var ikke særlig dypt, 15-20cm lett snø som hadde blitt varmet opp og komprimert til ett 10cm tungt topplag. Har sett mange slike ras på varme vårdager før, men dominoeffekten her var spennende å observere.

Traff selvsagt også på Bighorn Sheep på Gammelgeitfjellet

Benutzerkommentare

Spennende

Geschrieben von Olepetter 11.04.2017 11:05

og eksotiske bilder, da gitt. Skredbildene var jo råe!

Kommentartitel:
Zeichen: 1000
Kommentartext:
Du musst angemeldet sein, um Kommentare schreiben zu können.