Befringsdalen – skogsperle i Jølster (19.03.2017)

Geschrieben von 500fjell (Sondre Kvambekk) GSM

Tourcharakter Randonnée/Telemark
Tourlänge 4h 25min
Entfernung 8,1km
Höhenmeter 820m
Besuche anderer PBE Befringdalen vinterparkering (600m) 19.03.2017 18:44

Denne dagen bød på dårligere sikt og lett snødrev, så det ble et lett valg å gå for skogskjøring. For pudder, det var det masse av etter uvær fra nordvest de siste dagene. Jeg ville gjerne sjekke ut skogen i Befringsdalen i Jølster, etter å ha blitt inspirert fra webisodene fra gutta i ”Fra fjøra til fjells”. Sammen med Henning og Hans reiste vi fra Sogndal og parkerte i en lomme i nærheten av Befring (se kart).

Opp mot Befringsdalen sett fra Stardalen. Dauremålsnipa i bakgrunnen.
Langsmed traktorveien oppover. Henning ikke uventet med t-skjorte.
To av skredrennene på vestsida av dalen. Vi kjørte den til høyre i bildet.

Vi gikk på ski bort til veien som går opp i vestsiden i Befringsdalen. Litt brøytejobb, men det er jo bare moro. Henning gikk som vanlig i t-skjorte. Vel inne i Befringsdalen på 560 moh tok vi sikte på å kjøre de to skredrennene på vestsida av dalen som ligger lengst mot høyre om man ser denne siden fra øst. Det var opp mot laber bris i kastene, men gunstige temperaturer og lite tegn til flakdannelser. Vedvarende svake lag forventet vi heller ikke og heller ikke naturlige utløste skred lenger oppe. Derfor vurderte vi det som greit å kjøre denne siden.

Henning i farta.
Hans følger gladelig etter.
På vei ned i renna.
Pow Pow!
Undertegnede var fornøyd med fangsten.
Ettertrykkelig!

Gikk opp i skogen litt til venstre for de to nevnte rennene. Litt bratt og kronglete i øvre parti, men det gikk greit om man fant beste vei. Valgte å kjøre den nordligste renna først, og det ble en legendarisk flott opplevelse. Skikkelig pudderfest! Henning hadde med speilrefleksen og fikk tatt noen beskrivende bilder. Stemninga var god, så vi gikk opp sporene en gang til, men denne gangen kjøre vi ned noen rennesystemer litt lenger sør for der vi gikk opp. Fint det også!

Pudder til puppa.
Henning driver med en kombinasjon av bading og skikjøring.
Ja?

Videre krysset vi Befringselva greit fra stein til stein og gikk opp på motsatt side av dalen. Fellene til Hans og Henning var ikke helt på lag, så det endte opp med skibæring opp til parkeringsplassen ved pumpehuset. Hørte noen saftige gloser i skogen bak meg da dette skjedde.

Telemark er ikke gått ut av moten.
Godt for sjela.
Hans skuer tilbake mot rennene. Vi kjørte den venstre og høyre renna.
Fin skogskjøring også lenger oppe i dalen.
Siste fine skogsglenna mot Stardalen.

Grunnen til at vi krysset over på denne siden nå var for å kjøre ei åpen glenne i hundre høydemeter ned Befringsbakkene. Her hadde det faktisk vært noen før oss. Første sporene vi har sett på denne turen!

Takk for turen, Hans og Henning! :)

Kart

Kommentartitel:
Zeichen: 1000
Kommentartext:
Du musst angemeldet sein, um Kommentare schreiben zu können.