Bruane og Grååsen (04.03.2017)  4

Geschrieben von GeirL (Geir Lie) GSM

Startpunkt Skogsvei S for Lågen (50m)
Tourcharakter Bergtour
Bruane (211m) 04.03.2017 11:54
Grååsen (211m) 04.03.2017 13:18

Bruane og Grååsen

Etter en uke på ski på Geilo, var det på tide med litt fottur igjen. Lånte med meg bikkja og tok turen til Masfjorden for å bestige noen ukjente småknauser. I stedet for å bestige en og en topp med bilkjøring i mellom, valgte jeg å ta en rundtur i skogen. Fulgte skogsvei inn forbi Hundefossen før jeg gikk "off trail" opp i skaret mellom Kjerstignova og Hostelandskjestigen. Her var det litt bratt terreng, men fant grei vei opp til toppen Kjerstignova. Denne ble målt (og kontrollert opp mot kart) til å være 10 meter lavere enn oppgitt, noe som gir en pf på 85 meter. Deretter var det ned til skogsveien i sadelen mot Bruane. Her fant jeg en grei rute opp sørøstsiden, men snublet over en god sti oppe på kammen. Denne går sannsynligvis opp fra Frøyset og videre som en rundtur ned til skogsveien i Fjelldalen. Toppen ble besteget og jeg tok meg tid til en lunsjpause i vårsolen.

Parkering 50 meter fra hovedveien.
Toppen av Kjerstignova, 188 moh.
Toppen av Bruane
Bruane sett fra Kjerstignova.

Jeg valgte å gå ned omtrent samme vei og fant en skogsvei ned til utløpet av Sagevatnet. Her går det merket sti mot Fitjevatnet og Hosteland, men jeg tok av fra denne etter ca 500 meter med kurs mot Bjørnestigfjellet og Grååsen. Ankom toppen av Grååsen etter circa 3 timer på tur. I dette området er det ingen stier, men enkelte hjortetråkk som er grei å følge. Gikk også innom toppen av Hostelandskjestigen før jeg dro av rett ned igjen mot Hundefossen. Traff på en skogsvei et par hundre meter oppe i bakken som jeg fulgte ned til fossen. Deretter var det rett ut til bilen og kunne fortjent spise resten av lunsjen. Gikk også innom Låveidrusta før jeg kjørte hjem til Bergen.

Utlagt tau for å krysse elven fra Fitjevatnet.
Toppen av Hostelandskjestigen
Kryssing av utløpet av Sagevatnet. En flott plass å telte.
Toppen av Grååsen, 211 moh.
Utsiktspunkt på Grååsen mot Hosteland.

Benutzerkommentare

Kommentartitel:
Zeichen: 1000
Kommentartext:
Du musst angemeldet sein, um Kommentare schreiben zu können.