Rørnestinden (04.02.2017)

Geschrieben von hmsv1 (Hannah Vickers)

Startpunkt Lyngseidet skytebane
Tourcharakter Randonnée/Telemark
Tourlänge 3h 00min
Karte
Besteigungen Rørnestinden (1.041m) 04.02.2017

Tromsø Randoneeklubb hadde arrangert en breddesamling med base på Magic Mountain Lodge i Lyngseidet denne helgen. På formiddagen ble det øvelser på gåteknikk, vendinger og booting i alpinbakken på Lyngseidet før vi etter hvert spiste litt lunsj i alpestua og gjorde oss klare for en liten ettermiddagstur. Siden vi hadde god tid og fint vær falt valget på Rørnestinden så vi parkerte bilene ved skytebane og gikk opp derfra. Vi var en ganske stor gruppe så vi delte oss opp i to mindre grupper, en for de som ville gå raskere og en annen for oss som ville gå noe roligere. Jeg gikk selvsagt med de som ville gå i rolig tempo. Til å begynne med var det ganske fint skiføre med ca.10cm lett bunden snø på et hardere skarelag, men over tregrensen og opp til ca. 700moh var overflaten stort sett isete og til dels bølgete pga vind. Heldigvis var det litt mer snø i topphenget og det var godt spor opp dit. Like før vi begynte å ta fatt på topphenget holdt Tor Andre en diskusjon rundt skredfarevurdering og veivalg, noe som jeg synes var nyttig både for oss som har skredkurs og de som ikke har tatt et formelt skredkurs før. Av og til glemmer jeg å tenke på det når jeg går en tur jeg har gått flere ganger før og er litt kjent med terrenget, så det er godt å få en påminnelse om hva man skal huske å gjøre når man ferdes i skredterreng.

Vi var ikke lenge på toppen før folk begynte å kjøre ned. Jeg skulle gjerne hatt mer tid til å nyte utsikten og den flotte solnedgang, men siden det var en treningssamling var det visstnok ikke noe tid for kos. Noen av de i den raskere gruppen gikk en eller to runder til i topphenget før de satte i gang med turen ned. Det var ikke noe himmelsk skiføre så jeg ble ikke med på flere runder. Uansett, det var godt å ha kommet oss opp en fjelltopp etter en såpass lang periode med dårlig vær og dårlig skiføre.

På vei opp fra skytebane i Lyngseidet
Med Kåfjord i bakgrunn
Turen går videre mot topphenget
Fine farger på fjelltoppene

Kommentartitel:
Zeichen: 1000
Kommentartext:
Du musst angemeldet sein, um Kommentare schreiben zu können.