Uveisomme Gravtjennåsen (30.10.2016)  6

Geschrieben von RolFoto (Rune Olsen)

Startpunkt Ramberg p-lomme (30m)
Endpunkt Samme (30m)
Gravtjennåsen (191m) 30.10.2016
Besuche anderer PBE Ramberg p-lomme (28m) 30.10.2016

Porsgrunn pf>100m

En ås jeg har gledet meg til å besøke da ryktene sa at det var svært ulendt her og dermed også tilnærmet urørt område. Dette stemte godt men noe få innslag av gamle traktorveier og enkelte små og få hogstfelt, noe man nesten må regne med, var det.
Parkerte ved Ramberg og gikk en svært kort snutt på grusvei før jeg entret den første kronglete lia. Mosegrodd ur, mye trefall, bratte skrenter og småskar, litt sumpmyr, variert og til tider tett vegetasjon. Flott høstkledd kystterreng det er moro å karre seg igjennom. Ikke mye hvile å få her med mindre man stopper opp. Klyving, balansering, kryping, bushing og en og annen plumping. Her får du alt! Etter en siste bratt seanse, ikke mange muligheter der jeg gikk opp, sto jeg på toppen av Gravtjennåsen. Gikk videre til Brudalåsen for å nyte sjøutsikten i den lave morgensola. Såpass varmt i sola, men bare tre-fire grader i skyggen, at jeg valgte å tørke svette sko og gensere der oppe. Ikke verst å kunne sitte i bar overkropp i overgangen oktober/november. En flokk stjertmeis og flere arter spetter holdt liv nede i skrenten.
Lang pause med kaffe og sjokolade før jeg vandret ned igjen. En litt annen vei tilbake men like ulendt, variert og artig terreng.
En skikkelig kyståshøydare dette :-)
Noen bilder fra turen (klikk på bildene for høyere oppløsning):

Høsteik i barskogen
Blandingsskog
Høsteika står seg ut i barskogen om dagen
Spisslønnblad på mosegrodd skogbunn
Eneste barlinden jeg så på turen.

Benutzerkommentare

Kommentartitel:
Zeichen: 1000
Kommentartext:
Du musst angemeldet sein, um Kommentare schreiben zu können.